Program
Program studiów* obejmuje 150 godzin dydaktycznych realizowanych przez dwa semestry w trybie niestacjonarnym.
Ramowy program studiów:*
I. Innowator w kulturze
Innowacje biorą się z ograniczeń, a tych w kulturze nie brakuje. Każdy może być innowatorem, wystarczy nauczyć się narzędzi i ćwiczyć dyscyplinę myślową. Innowator jest jednocześnie bacznym obserwatorem tendencji panujących w kulturze i sztuce, wizjonerem i… fundraiserem. W tym module studenci poznają narzędzia innowacyjnego myślenia i tworzenia innowacji, które w praktyce zastosują do rozwijania pomysłów na projekty, komunikacji oraz rozwiązywania złożonych problemów w obszarze organizacji i zarządzania.
- Zajęcia organizacyjne
- Innowacyjność projektów kultury
- Narzędzia innowacyjnego myślenia
- Instytucje, przedsiębiorcy, organizacje pozarządowe – projekty międzybranżowe i międzynarodowe
- Niszowe projekty kulturalne a zapotrzebowanie społeczne
- Badania w kulturze – jak podejmować decyzje i rozwijać projekty w oparciu o wiedzę
- Case study
II. Budowanie marki i audience development
Wyraźny, wiarygodny i spójny wizerunek projektu, osoby lub instytucji to potencjał przyciągający odbiorców i sponsorów. Jego podstawą jest działalność danego podmiotu, ale ostateczny kształt nadają mu świadome zabiegi marketingowe. Ten blok zajęć poświęcony jest temu, jak stworzyć, pielęgnować i promować swoją markę / markę projektu i jak komunikować się z biznesem i odbiorcami projektów.
W programie pojawią się:
- nowoczesne metody budowania i rozwijania długofalowych relacji z uczestnikami, w oparciu o wiedzę (m.in. badania segmentacyjne)
- podejście i narzędzia, które umożliwiają osiąganie sukcesów w nowoczesnym budowaniu marki (wydarzenia czy instytucji) poprzez doświadczenie i współtworzenie przez uczestników
- wskazanie na rekomendacje jako na najsilniejsze narzędzie komunikowania się w kulturze.
- Skuteczny PR w projektach kultury
- Audience development
- Networking
- Kreowanie marki w sektorze kultury
- Sposoby prezentacji projektu kulturalnego
- Case study
III. Finansowanie projektów kulturalnych i aspekty prawne
Poniższy blok koncentruje się na przekazaniu praktycznej i teoretycznej wiedzy z zakresu finansowania projektów.
Sposoby pozyskiwania środków zależą od formy prawnej podmiotu, który chce go rozwijać, a działalność związana z sektorami kreatywnymi kultury wymaga solidnej znajomości prawa autorskiego – to kolejny aspekt ważny w przypadku działalności kulturalnej.
- Kradzież pomysłu
- Perspektywy sytuacji twórców, producentów, wydawców i artystów w dobie zmieniającego się prawa autorskiego w UE
- Modele finansowania projektów z sektora kultury
- Projekty kultury jako inwestycja
- Case study
IV. Zarządzanie projektem
Poszukując środków na finansowanie projektów stajemy się często partnerem biznesowym. Ten blok zajęć ma za zadanie zaznajomić studentów ze strategiami działania stosowanymi pierwotnie w zarządzaniu i promocji, które są również niezwykle skuteczne dla biznesowego rozwoju projektu. Poruszamy zagadnienia związane z ekonomizacją, komercjalizacją, stworzyliśmy praktyczny kurs podstaw zarządzania projektami (planowanie misji i celów, tworzenie sieci projektu i harmonogramu, zarządzanie ryzykiem, określanie zapotrzebowania na zasoby, tworzenie zespołu, zasady nadzorowania realizacji), ale też pokazujemy, jak budować zespół w oparciu o zdefiniowaną kulturę organizacyjną oraz jak wykorzystać różnorodność, motywować, pracować z konfliktami, przeciwdziałać wypaleniu lidera.
- Rozwój konkurencyjności przedsięwzięć z sektora kultury
- Techniki zarządzania projektami
- Planowanie finansów dla niefinansistów
- Organizacja i rozwijanie potencjału zespołu projektowego
- Komunikacja wewnętrzna w zespole
- Optymalizacja zarządzania procesami w projektach kulturalnych – digitalizacja, nowoczesne strategie operacyjne i nowe podejście do HR
- Start-upy z sektora kultury
- Pozyskiwanie inwestorów i marketing sprzedażowy
- Case study
*Program może ulec niewielkim zmianom.
Zasady realizacji studiów:
- Wprowadzenie teoretyczne w formie wykładu ilustrowanego przykładami
- Zajęcia w dużej mierze o charakterze praktycznym, opierające się na najlepszych rozwiązaniach i metodach
- Studia przypadków: analiza przypadków praktycznych, sukcesów i błędów, adaptacja do własnej sytuacji przez słuchaczy
- Praca w grupach – ćwiczenie poznanych narzędzi
- Wizyta studyjna
Forma zaliczenia studiów podyplomowych:
Warunkiem uzyskania świadectwa ukończenia studiów podyplomowych jest:
- obecność
- zaliczenie modułów objętych programem studiów (w przypadku zadań praktycznych)
- praca dyplomowa (własny projekt)
Absolwent studiów podyplomowych uzyskuje świadectwo ukończenia studiów podyplomowych wydane przez Collegium Civitas.
Harmonogram i organizacja zajęć
Organizacja zajęć*
W r. ak. 2022/23 zajęcia realizowane będą w siedzibie uczelni.
Czas trwania: 2 semestry
Terminy* zjazdów w roku 2022/2023
semestr zimowy:
- grudzień: 10-11;
- styczeń: 14-15 oraz 28-29;
- luty: 18-19;
semestr letni:
- marzec: 11-12 oraz 25-26;
- kwiecień: 15-16;
- maj: 13-14;
- czerwiec: 10-11;
*organizacja i terminy zjazdów mogą ulec nieznacznym zmianom
Godziny zajęć:*
- sobota: 9.00-18.00
- niedziela 9.00-16:15
*godziny mogą ulec przesunięciom
Kontakt:
Dział Rekrutacji Collegium Civitas
tel. 22 656 71 89
email: rekrutacja@civitas.edu.pl
pokój 1210, Pałac Kultury i Nauki, 12 piętro
plac Defilad 1, 00-901 Warszawa