
Artykuł „Creativity management within the aesthetical situation regarding the in-real or digital form of participation in arts: art receivers’ perspective” opublikowany w „Creativity Studies” ma na celu ocenę wpływu formy uczestnictwa odbiorców w sytuacji estetycznej na potencjał artyzmu i kreatywności dzieła sztuki.
Autorzy – dr Michał Szostak oraz prof. Łukasz Sułkowski – uwzględnili pięć rodzajów sztuk: muzyczne, performatywne, literackie, audiowizualne, wizualne i przeanalizowali w ich obrębie jakość uczestnictwa odbiorców przy użyciu tych samych dziesięciu kryteriów: satysfakcji, przyjemności, zaangażowania, możliwości przeżycia katharsis, kontaktu z dziełem sztuki, kontaktu z wykonawcą, komfortu uczestnictwa, możliwości kształtowania przeżycia estetycznego, własnej motywacji do uczestnictwa oraz łatwości uczestnictwa.
Analiza odpowiedzi respondentów wykazała, że forma uczestnictwa w sztuce kształtuje poziom jakości uczestnictwa w sytuacji estetycznej przez odbiorców każdego rodzaju sztuki odmiennie. W sztukach muzycznych, performatywnych, literackich i plastycznych partycypacja tradycyjna daje wyższą jakość niż udział wirtualny, natomiast w sztukach audiowizualnych uczestnictwo tradycyjne daje niższą jakość niż uczestnictwo cyfrowe.
Wyniki badań mogą być pomocne dla:
- twórców sztuki szukających optymalnych sposobów dystrybucji swoich dzieł;
- menadżerów sztuki, chcących zrozumieć perspektywę odbiorców sztuki i ich opinie na temat formy uczestnictwa w sztuce;
- odbiorców sztuki chcących porównać własną opinię na temat sposobów uczestnictwa w sztuce z opinią ogółu odbiorców sztuki.
Artykuł jest dostępny do pobrania bezpłatnie na stronie czasopisma.