Kto Wygrał Wybory 2025? Jak zmierzyć emocje internetowych wyborców?

Udostępnij strone

13.06.2025

Dobiegł końca wyjątkowy projekt analityczny „Kto Wygra Wybory 2025?”, którego celem było zrozumienie cyfrowej kampanii prezydenckiej z wykorzystaniem monitoringu internetu i analizy emocji społecznych. W inicjatywie – obok SentiOne, SEC Newgate CEE i kolektywu Res Futura – udział wziął także Uniwersytet Civitas.

Zwieńczeniem wspólnej pracy jest raport końcowy, który pokazuje, jak dane z sieci – odpowiednio analizowane z użyciem sztucznej inteligencji i interpretowane w kontekście społeczno-politycznym – mogą dostarczyć istotnych wniosków o nastrojach społecznych, rytmie kampanii i skuteczności działań komunikacyjnych.

Internet nie zastępuje sondaży, ale uzupełnia je o wartościowy kontekst – komentuje prof. Paweł Matuszewski z Uniwersytetu Civitas. – Komentarze publikowane w sieci, choć nie są tożsame z preferencjami wyborczymi, pozostają cennym źródłem danych społecznych, które można z powodzeniem wykorzystywać w badaniach. Wskazują na emocje, obawy i nadzieje, których nie oddają standardowe kwestionariusze. Ich analiza pozwala lepiej rozumieć społeczne procesy – podkreśla.

Technologia, która potrafi słuchać

To właśnie wynik tegorocznych wyborów prezydenckich, wobec jednoznacznych wyliczeń sondaży stał się symbolicznym przypomnieniem, że społeczne emocje i decyzje polityczne nie zawsze dają się zamknąć w ramach statycznych kwestionariuszy i linearnych modeli. Potrzeba narzędzi, które potrafią reagować na zmienność, wychwytywać niuanse, a przede wszystkim – rozpoznawać zmieniającą się w czasie dynamikę opinii. W tym kontekście, monitoring internetu okazuje się nie opcjonalnym dodatkiem do sondaży, ale ich niezbędnym uzupełnieniem – źródłem danych, które są bardziej żywe, emocjonalne, czasem sprzeczne, ale przez to bliższe prawdziwym nastrojom społecznym.

Do ważnych wniosków raportu należy jednoznaczne potwierdzanie starej zasady że nie wystarczy mówić głośno, trzeba mówić we właściwym momencie. To właśnie wyczucie rytmu komunikacji miało kluczowe znaczenie w końcówce wyścigu prezydenckiego. Podobnie też, dane dostarczone przez SentiOne pokazały, że „zasięg” nie jest tożsamy z efektem dyskusji. Porównanie liczby wzmianek do ich zasięgów sugeruje, że to przede wszystkim Karol Nawrocki mógł łatwiej pozyskać nowych, internetowych odbiorców.

Internet nie jest już tylko miejscem dyskusji – to odbicie realnych emocji społecznych. Naszym celem było pokazanie, że technologia może pomóc w ich zrozumieniu i przekuciu w wartościowe wnioski dla obywateli, mediów i decydentów – mówi Jan Kołątaj, CEE Business Director w SentiOne.

____________

Za sukcesem projektu stoi technologia SentiOne – narzędzia do monitoringu internetu i analizy nastrojów, które dzięki wsparciu sztucznej inteligencji umożliwia przetwarzanie setek tysięcy wypowiedzi w czasie rzeczywistym. W połączeniu z ekspertyzą komunikacyjną SEC Newgate CEE oraz zapleczem naukowym Uniwersytetu Civitas oraz kolektywu analitycznego Res Futura, raporty mają torować drogę do nowej jakość analiz, łącząc dane z interpretacją i odpowiedzialnością społeczną.

Raport końcowy oraz wcześniejsze analizy dostępne są na stronie: https://kto-wygra-wybory-2025.sentione.com