„Invidia-zazdrość” – kolejne spotkanie z cyklu debat „Saligia-człowiek w kryzysie”

Czy jest możliwy rozwój bez zazdrości?
Czy w dzisiejszych czasach jesteśmy skazani na konkurencję? Jaka relacja zachodzi pomiędzy zazdrością a konkurencją? Jakie jest miejsce zazdrości w sztuce? Na te i podobne im pytania poszukamy odpowiedzi z naszymi gośćmi podczas kolejnego spotkania z cyklu Sztuka w dialogu.
Zapraszamy 24 października (poniedziałek) na godz.18.00 na 1 piętro- miejsce spotkania Centrum Myśli Jana Pawła II. Tym razem, wraz z naszymi gośćmi; Wandą Zwinogrodzką, Martą Kwaśnicką oraz Eugeniuszem Knapikiem porozmawiamy o Invidi. Spotkanie poprowadzi Krzysztof Koehler.
„Invidia-zazdrość”, to kolejne spotkanie z cyklu debat „Saligia-człowiek w kryzysie”.
W naszym projekcie podejmujemy się próby diagnozy człowieka w kryzysie. Chcemy zastanowić się nad jego duchową, intelektualną sytuacją na początku XXI wieku. Zależało nam będzie na próbie opisu sytuacji, w jakiej znaleźliśmy się – my Polacy, ale i być może my – ludzie – stojący wobec różnych wyzwań, jakie stawia współczesny świat.
Porządek naszych dociekań wyznacza rozpoznanie uczynione swego czasu przez Czesława Miłosza w jego eseju „Saligia”, zamieszczonym w zbiorze „Ogród nauk”. Noblista przedstawia w nim arcyciekawą diagnozę człowieka XX wieku w kontekście pytań, które wyznacza refleksja nad siedmioma grzechami głównymi. Rozmowy nasze toczą się w tysiącletnią rocznicę wprowadzenia chrześcijaństwa w Polsce. Ten kontekst jest dla nas ważny. Chrześcijaństwo bowiem przynosi pewien stary mechanizm rozpoznawania zagrożeń duchowych człowieka. Uczy tego najlepiej Katechizm, wprowadzając do ludzkiej refleksji nad sobą mechanizm przypatrywania się sobie w świetle pojęcia grzechu. W naszych spotkaniach chcemy pójść tym śladem i razem z czołowymi intelektualistami, artystami, animatorami kultury chcemy poszukać odpowiedzi – gdzie dzisiaj jest człowiek?
Spotkania odbywają się w ramach projektu Sztuka w dialogu.
Projekt realizowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.