Program studiów podyplomowych na kierunku Train the Trainer Porozumienie bez Przemocy został przygotowany z myślą o osobach, które chcą przygotować się do uczenia wybranych procesów i zagadnień PbP. Train the Trainer Porozumienie bez Przemocy są to pierwsze w Polsce studia podyplomowe dla trenerów pracujących w oparciu o metodę Porozumienia bez Przemocy wg Marshalla B. Rosenberga.
Program
Program studiów* obejmuje 162 godzin dydaktycznych realizowanych przez dwa semestry w trybie niestacjonarnym.
Język wykładowy:
polski
Ramowy program Studiów:*
MODUŁ 1 FORMOWANIE GRUPY W ZGODZIE Z PbP
- Rozpoczynanie szkoleń i formowanie grupy, tworzenie poczucia bezpieczeństwa
- Kontraktowanie z grupą w oparciu o potrzeby
- Przekazywanie struktury „4 kroków” w zależności od grupy docelowej
- Tworzenie grup praktykujących i dzielących się, i inne strategie do samorozwoju uczestników
MODUŁ 2 – ROLA TRENERA PbP – JAK WSPÓŁTWORZYĆ WARSZTAT RAZEM Z GRUPĄ
- Rola trenera NVC – praca z grupą w paradygmacie power-with
- Kluczowe rozróżnienia – czym są, po co, jaka jest ich historia, jak z nimi pracować na warsztatach NVC/jak omawiać ćwiczenia z poziomu kluczowych
- Wstyd w pracy trenera
- Opór grupy i jak z nim pracować
- Kontakt ze sobą w roli trenera/Kim jestem kiedy staję przed grupą
MODUŁ 3 – POSTAWA TRENERA PbP W PROCESIE GRUPOWYM
- Kluczowe elementy postawy trenera PbP
- Cztery reakcje na trudny komunikat
- Etapy procesu grupowego
- Eksploracja podstawowych założeń PbP
MODUŁ 4 – POGŁĘBIENIE PODSTAWOWEJ WIEDZY O PbP
- Co wyróżnia język PbP
- Pojęcie empatii
- Praktyka własna trenera PbP
- Kiedy słuchać a kiedy wyrażać siebie?
- Zasady odgrywania ról (scenki) oraz ich znaczenie w pracy trenera
MODUŁ 5 – ROLA CIAŁA i ŚWIADOMOŚCI UCZUĆ W POSTAWIE TRENERA
- Uczenie procesów przyjmowania i wyrażania złości
- Zrozumienie poczucia winy
- Elementy pracy świadomością uczuć
MODUŁ 6 – ROLA PRZEKONAŃ W PRACY TRENERA
- Co to są przekonania?
- Konflikty wewnętrzne
- Trudny uczestnik a teoria PbP
- Prośby rokujące na rozwiązania
MODUŁ 7 – PRACA TRENERA JAKO ROZWÓJ
- Feedback jako narzędzie rozwojowe w pracy trenera
- Konflikt w grupie, której jestem częścią
- Elementy procesu certyfikacji w ćwiczeniach – intencja, gorące krzesło, ewaluacja feedbacku
- Selfguarding – jak dbać o siebie i uczestników w sytuacji szkoleniowej
MODUŁ 8 – KONFLIKT JAKO OKAZJA DO KONTAKTU
- Ścieżka certyfikacji trenerskiej NVC (etapy i praktyczne informacje)
- Przygotowanie się do trudnej rozmowy w konflikcie
- Zarządzanie grupą szkoleniową w konflikcie używając narzędzi PbP
- O twórcy NVC Marshallu Rosenbergu
MODUŁ 9 – PROCES UCZENIA SIĘ GRUPY I PROCES ROZWOJU TRENERA
- Ewaluacja szkoleń
- Kluczowe elementy procesu uczenia PbP (proces opłakiwania i świętowania)
- Siła płynąca z wyrażania uznania (dawanie i otrzymywanie)
- Podsumowywanie ćwiczeń, zbieranie „plonów” szkolenia
Ponadto w programie:
- wprowadzenie do PbP – tło historyczne
- kluczowe symbole w PbP
- główne założenia i rozróżnienia PbP
- praca z różnymi grupami docelowymi
- efektywne podejmowanie decyzji w grupie w oparciu o potrzeby
- współprowadzenie szkoleń
- wyrażanie wdzięczności
- superwizje
*Program może ulec niewielkim zmianom.
Zasady realizacji studiów:
- Studia nastawione są na stworzenie uczącej się społeczności – w której uczestnicy mają możliwość zdobywania praktyki w dzieleniu się podstawami NVC, dzielenia się doświadczeniami i uczenia się od siebie nawzajem przy wsparciu certyfikowanych trenerów NVC
- Zapraszamy do stworzenia empatycznej przestrzeni do wymiany myśli i doświadczeń,
- Program studiów stwarza możliwość superwizji, czyli wcielenia się w rolę trenera i przeprowadzenia próbki zajęć pod okiem certyfikowanej trenerki NVC, jak również omówienia swoich doświadczeń z grup prowadzonych pomiędzy zjazdami
- Kontakt z wykładowcami i kierownikiem studiów przez cały czas trwania programu – każdy uczestnik będzie miał swojego “trenera prowadzącego”
- Warsztatowy charakter prowadzenia zajęć przez certyfikowane trenerki NVC, z przestrzenią na wspólne patrzenie na przebieg zajęć z metapoziomu oraz dzielenie się przez prowadzących dylematami i “kuchnią trenerską”
- Minimalna ilość wykładów, maksymalna ilość praktyki,
- Interakcje w podgrupach, interakcje w parach,
- Dyskusje, ćwiczenia praktyczne,
- Scenki, ćwiczenia z ruchem i wizualizacją,
- Zadania i obserwacje rozwojowe – własna praktyka podnoszenia świadomości.
Wymagania dla uczestników:
- łącznie udział w 20 dniach warsztatów i szkoleń prowadzonych przez certyfikowanego trenera NVC (PbP)
- doświadczenie trenerskie w obszarze PbP (prowadzenie grupy empatii lub grupy praktykującej PbP – min. 6 spotkań lub prowadzenie szkoleń/warsztatów min. 3 dni)
Forma zaliczenia studiów podyplomowych
Warunkiem uzyskania świadectwa ukończenia studiów podyplomowych jest:
- prowadzenie grupy praktykującej PbP (2 razy w miesiącu)
- udział w dwójkach empatycznych
- prowadzenie fragmentu zajęć w czasie zjazdów (min. 2 razy)
- przygotowanie scenariusza 2-dniowego programu szkolenia/warsztatu
Absolwent studiów podyplomowych uzyskuje świadectwo ukończenia studiów podyplomowych wydane przez Collegium Civitas.
Harmonogram
Organizacja zajęć*
Zajęcia realizowane będą w siedzibie uczelni.
Czas trwania: 2 semestry
Terminy* zjazdów w roku 2024/2025
semestr zimowy:
- listopad: 30-01;
- styczeń: 18-19;
- luty: 08-09; 22-23;
semestr letni
- marzec: 01-02; 29-30;
- kwiecień: 12-13;
- maj: 17-18;
- czerwiec: 21-22.
*organizacja i terminy zjazdów mogą ulec nieznacznym zmianom
Godziny zajęć:*
Sobota: 9.00-17.00
Niedziela 9.00-17.00
*godziny mogą ulec przesunięciom
Kontakt:
Dział Rekrutacji Collegium Civitas
tel. 22 656 71 89
email: rekrutacja@civitas.edu.pl
pokój 1210, Pałac Kultury i Nauki, 12 piętro
plac Defilad 1, 00-901 Warszawa