Nowe badania prof. Michała Szostaka – recenzowany artykuł naukowy oraz monografia zbiorowa
Dr hab. Michał Szostak, prof. UC, prorektor ds. naukowych i międzynarodowych Uniwersytetu Civitas oraz kierownik Instytutu Zarządzania, opublikował dwie znaczące prace naukowe poświęcone relacjom między sztuczną inteligencją, estetyką i zarządzaniem.
Artykuł recenzowany w czasopiśmie Creativity Studies
W czasopiśmie naukowym Creativity Studies ukazał się artykuł „Artificial intelligence in aesthetic situation management: new solutions supporting or substituting an art creator”, który nasz prorektor przygotował wraz z dr. hab. Arturem Modlińskim prof. Uniwersytetu Łódzkiego.
Autorzy definiują potencjalne obszary w ramach tzw. „sytuacji estetycznej”, w których sztuczna inteligencja może pełnić rolę wspierającą lub zastępującą twórcę. Nawiązując do teorii Marii Gołaszewskiej z Zarysu estetyki (1984) oraz jej rozwinięcia w pracy Szostaka Art of Management – Management of Art (2023), artykuł analizuje relacje między artystą, dziełem, odbiorcą, światem wartości i światem realnym.
Z wykorzystaniem metody przeglądu literatury autorzy przedstawiają, w jaki sposób artyści – jako „menedżerowie sytuacji estetycznej” – mogą wykorzystywać AI w tych obszarach. W publikacji wyróżniono dwie grupy ról (wspierające i zastępujące), omówiono ich ograniczenia oraz wskazano kierunki dalszych badań.
Monografia zbiorowa: Aesthetics of Human-AI Collaboration in Creative Activities
Dostępna jest już także monografia zbiorowa „Aesthetics of Humanistic Management in the AI Era”, która stanowi jedną z trzech publikacji kończących projekt badawczy „Aesthetics of Humanistic Management in the AI Era”, realizowany pod kierownictwem prof. Michała Szostaka
w Instytucie Zarządzania Uniwersytetu Civitas, z udziałem 40 międzynarodowych badaczy i badaczek.
Prof. Szostak pełni funkcję redaktora naukowego tomu oraz autora czterech rozdziałów. Publikacja analizuje estetyczne aspekty zmieniającej się relacji między sztuczną inteligencją a ludzką kreatywnością – w obszarach sztuki, dziedzictwa kulturowego, badań akademickich, kuratorstwa i personalizacji treści medialnych. Pokazuje, w jaki sposób AI może wspierać badania naukowe, proces twórczy i nowoczesne zawody związane z tłumaczeniem, a także reinterpretować klasyczne kategorie estetyczne – piękno, prawdę, harmonię, złożoność i zaufanie – w kontekście współpracy człowieka z technologią. Wydawnictwo znajduje się na poziomie 2 w oficjalnym wykazie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.