
W ostatnich latach dość dużą popularność w badaniach Internetu zyskały komory pogłosowe, czyli zjawisko polegające na tym, że napotykamy przede wszystkim na informacje, które są zgodne z naszymi przekonaniami.
W kontekście mediów społecznościowych możemy nawet pójść o krok dalej i powiedzieć, że znacznie częściej wchodzimy w interakcje z ludźmi o podobnych do nas poglądach i treściami zgodnymi z naszymi przekonaniami niż takimi, które je podważają. To, co sami myślimy lub z czym się zgadzamy, wraca do nas jak echo czy pogłos. Stąd zresztą nazwa – komory pogłosowe (z ang. echo chambers). Tylko czy tak jest naprawdę?
W 4. odcinku popularnonaukowej serii „To socjologiczne” na naszym kanale Civitas on Air dr hab. Paweł Matuszewski, prof. CC pokazuje, że temat komór pogłosowych jest znacznie bardziej zniuansowany, niżby się to mogło na pierwszy rzut oka wydawać oraz wyjaśnia, czy korzystanie z mediów społecznościowych rzeczywiście zwiększa ryzyko zamknięcia się w bańce informacyjnej.
Film „Zmora Internetu? Czym są komory pogłosowe” jest już dostępny na YouTubie: https://youtu.be/6DVTPDqwcrI?si=3xgsj7vFthnwlZpB
Poprzednie odcinki „To socjologiczne”: https://www.youtube.com/playlist?list=PLUUBP1nHYDMZsG9DN0ZT6NBQWSTN3_W-W
———————————
Projekt „Podcasty i filmy popularyzujące nauki socjologiczne – rozwój kanału Civitas on Air” został dofinansowany ze środków budżetu państwa przyznanych przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach programu „Społeczna odpowiedzialność nauki II – Popularyzacja nauki”