Dlaczego media społecznościowe polaryzują? | To socjologiczne #3

Udostępnij strone

Nikt nie włącza mediów społecznościowych z myślą: „teraz chcę, aby moje poglądy stały się jeszcze bardziej radykalne”. A jednak, czy zastanawialiście się, jakie niezamierzone skutki może mieć korzystanie z tych platform? W jaki sposób mogą one nieświadomie kształtować nasze przekonania i wzmagać polaryzację?

W tym odcinku przyjrzymy się trzem kluczowym mechanizmom, które stoją za tymi zjawiskami w mediach społecznościowych: poszukiwaniu informacji, reakcjom otoczenia oraz interakcjom między użytkownikami. Zrozumienie tych mechanizmów być może pozwoli Wam bardziej świadomie korzystać z mediów społecznościowych i zrozumieć, z czego wynikają Wasze przekonania i emocje.

Artykuł o Twitterze oraz demokratach i republikanach:
Christopher A. Bail, Lisa P. Argyle, Taylor W. Brown, John P. Bumpus, Haohan Chen, M.B. Fallin Hunzaker, Jaemin Lee, Marcus Mann, Friedolin Merhout, and Alexander Volfovsky, Exposure to opposing views on social media can increase political polarization, „Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America”, vol. 115, no. 37, https://doi.org/10.1073/pnas.1804840115

W poprzednim odcinku „To socjologiczne”, również poświęconym mediom społecznościowym i polaryzacji, dr hab. Paweł Matuszewski, prof. CC wyjaśnił m.in. dlaczego z ludźmi w sieci dyskutujemy inaczej niż w realnym świecie: Czy media społecznościowe polaryzują?

Najnowsze filmy z serii znajdziecie na kanale Civitas on Air, a wcześniejsze – na kanale To socjologiczne.

———————————————————

Projekt „Podcasty i filmy popularyzujące nauki socjologiczne – rozwój kanału Civitas on Air” został dofinansowany ze środków budżetu państwa przyznanych przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach programu „Społeczna odpowiedzialność nauki II – Popularyzacja nauki”.