W ostatnich latach dość dużą popularność w badaniach Internetu zyskały komory pogłosowe. Krótko mówiąc, można je zdefiniować jako zjawisko, które polega na tym, że napotykamy przede wszystkim na informacje, które są zgodne z naszymi przekonaniami. W kontekście mediów społecznościowych możemy nawet pójść krok dalej i powiedzieć, że znacznie częściej wchodzimy w interakcje z ludźmi o podobnych do nas poglądach i treściami zgodnymi z naszymi przekonaniami niż takimi, które je podważają. Na przykład – wypowiadamy się na temat weganizmu i wiadomości, które otrzymujemy od innych w komentarzach, są zgodne z naszym punktem widzenia. Innymi słowy, to, co sami myślimy, wraca do nas jak echo czy pogłos. Stąd zresztą nazwa – komory pogłosowe (z ang. echo chambers).
Łatwo się domyśleć, do czego to zmierza. W takiej sytuacji możemy spodziewać się wzmocnienia dotychczasowych przekonań, tendencyjnej interpretacji rzeczywistości, a w – konsekwencji polaryzacji społecznej, o której była mowa w drugim i trzecim odcinku serii „To socjologiczne” na tym kanale.
Tylko czy tak jest naprawdę?
Komora pogłosowa to sytuacja, w której ludzie są głównie lub w przeważający sposób wystawieni na treści, które wspierają ich dotychczasowe przekonania. Jeśli się skupimy na strukturze interakcji w mediach społecznościowych (czyli polubieniach, udostępnieniach, komentowaniu), to taki obraz często zobaczymy i będzie on naturalnie ograniczony do osób, które są aktywne w mediach społecznościowych, a więc mniejszej części populacji. Natomiast kiedy zmienimy perspektywę na jednostkę i uwzględnimy to, że nawet w mediach społecznościowych użytkownik widzi znacznie więcej niż lubi, udostępnia i komentuje, a poza tym ogląda jeszcze telewizję, Youtube’a, rozmawia ze znajomymi, słucha radia, podcastów, korzysta z internetowych serwisów informacyjnych, to strumień informacji, który do niego dociera, wcale nie musi być taki jednostronny. W 4. odcinku popularnonaukowej serii „To socjologiczne” na naszym kanale dr hab. Paweł Matuszewski, prof. CC opowiada o zjawisku komór pogłosowych, odwołując się do wyników badań naukowych.
Najnowsze filmy z serii znajdziecie na kanale Civitas on Air, a wcześniejsze – na kanale To socjologiczne.
———————————————————
Projekt „Podcasty i filmy popularyzujące nauki socjologiczne – rozwój kanału Civitas on Air” został dofinansowany ze środków budżetu państwa przyznanych przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach programu „Społeczna odpowiedzialność nauki II – Popularyzacja nauki”.