Instytut Nauk Politycznych i Stosunków Międzynarodowych Collegium Civitas
zaprasza na
seminarium w języku angielskim
Cold War Effect: Poland’s nation branding as path dependence bridging the past and the present
z referatem dr. Pawła Surowca (University of Sheffield, UK)
31.03.2022, godz. 13.15–14.45
Na przykładzie polskiej polityki i dyplomacji zastanowimy się nad zmianą relacji pomiędzy nation branding a nacjonalizmem, która nastąpiła w wyniku nieliberalnego zwrotu w 2015 roku. Nasze badanie jakościowe polityk strategicznych ujawniło trzy spostrzeżenia na temat zawłaszczania marki narodowej przez rządy Prawa i Sprawiedliwości (PiS).
Po pierwsze, pomimo ambitnych celów, założenia leżące u podstaw budowania marki narodowej są z zasady ukierunkowane wstecz. Po drugie, oprócz aspektów komercyjnych, nation branding jest w coraz większym stopniu wielowarstwowym przejawem nacjonalizmu kulturowego, realizowanym dzięki populistycznej, technokratycznej strategii komunikacji. Po trzecie, ujawniła się rozbieżności między założeniami polityki nation brandingu a praktyką jego stosowania.
Nasza analiza doprowadziła do rozwoju koncepcji „efektu zimnej wojny”, określającej wpływ zakorzenionych w przeszłości podziałów politycznych na politykę państwową i czynniki kształtujące praktyki komunikacyjne w zakresie reprezentacji narodu wśród społeczności międzynarodowej.
Dr Paweł Surowiec – senior lecturer w University of Sheffield (UK). Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z komunikacją strategiczną, dyplomacją publiczną oraz kampaniami wyborczymi w kontekście polityki europejskiej.
Link do spotkania: Cold War Effect – seminarium online z dr. Pawłem Surowcem