Warsztaty filozoficzne Tadeusza Gadacza

Udostępnij strone

PROGRAM*

Czas trwania kursu: jeden semestr (6 zjazdów po 10h)
 

Prof. dr hab. Tadeusz Gadacz

Tematyka: Dyskusja nad wybranymi tekstami współczesnej tradycji filozoficznej

Zajęcia będą polegać na wspólnej dyskusji nad wybranymi tekstami czołowych przedstawicieli takich nurtów jak egzystencjalizm, fenomenologia, hermeneutyka, szkoła frankfurcka. Ich celem będzie bliższe przyjrzenie się tym tekstom, ich interpretacja i wydobycie pytań przed jakimi nas stawiają.

I. Człowiek w sytuacji

R. Palouš, „Przyczynek do fenomenologii sytuacji”, w: „Zawierzyć człowiekowi”, Kraków 1991
G. Marcel, „Uwagi fenomenologiczne o bycie w sytuacji”, w: tenże, „Od sprzeciwu do wezwania”, Warszawa 1965
G. Marcel, „Sytuacja podstawowa i sytuacje graniczne u Karla Jaspersa”, tenże, „Od sprzeciwu do wezwania”, Warszawa 1965

II. Kondycja człowieka

J. Patočka, „Człowiek duchowy a intelektualista”, w; tenże, „Eseje heretyckie z filozofii dziejów”, Warszawa 1998
O. Marquard, „Apologia przypadkowości. Dociekania filozoficzne na temat człowieka”, w: tenże, „Apologia przypadkowości”, Warszawa 1994

III Myślenie i zło

H. Arendt, „Kilka zagadnień filozofii moralnej, w: taż, „Odpowiedzialność i władza sądzenia”, Kraków 2006
H. Arendt, „Myślenie a sądy moralne”, w: taż, „Odpowiedzialność i władza sądzenia”, Kraków 2006

IV Wolność
E. Fromm, „Ucieczka od wolności”, Warszawa 2014
Z. Bauman, „Wolność”, Kraków 1995.

V Odpowiedzialność
H. Arendt, „Odpowiedzialność osobista w warunkach dyktatury”, w: taże, „Odpowiedzialność i władza sądzenia”, Kraków 2006
H. Arendt, „Odpowiedzialność zbiorowa”, w: taże, „Odpowiedzialność i władza sądzenia”, Kraków 2006

VI Nadzieja i sens
G. Marcel, „Zarys fenomenologii i metafizyki nadziei”, w: tenże, „Homo viator. Wstęp do metafizyki nadziei”, Warszawa 1984
J. Patočka, „Czy dzieje mają sens?”, w: tenże, „Eseje heretyckie z filozofii dziejów”, Warszawa 1998.
O. Marquard, „W sprawie dietetyki oczekiwania na sens. Uwagi filozoficzne”, w: tenże, „Apologia przypadkowości”, Warszawa 1994.

VII Polityka
H. Arendt, „Wprowadzenie w politykę”, w: taże, „Polityka jako obietnica”, Warszawa 2007
H. Arendt, „Prawda i polityka”, w: taż, „Między czasem minionym a przyszłym. Osiem ćwiczeń z myśli politycznej”, Warszawa 1994.
VIII Religia
W. Windelband, „Świętość”, w: „Kwartalnik Filozoficzny”, T. 38, z. 2 (2010), s. 153-180.
B. Welte, „O bezistociu religii”, w: tenże, „Filozofia religii”, Kraków 1996.

 

Prof. dr hab. Paweł Dybel

Tematyka: Dyskusja nad wybranymi tekstami współczesnej tradycji filozoficznej

Zajęcia będą polegać na wspólnej dyskusji nad wybranymi tekstami czołowych przedstawicieli takich nurtów jak fenomenologia, hermeneutyka, antropologia filozoficzna, psychoanaliza, postmodernizm, poststrukturalizm. Ich celem będzie bliższe przyjrzenie się tym tekstom, ich interpretacja i wydobycie pytań przed jakimi nas stawiają.

I. Heidegger i pytanie o bycie

M. Heidegger, Bycie i czas, tłum. B. Baran, Warszawa 1994 (wybór)
– Czym jest metafizyka? (s.27-48), Pytanie o technikę (224 – 256) w: M. Heidegger, Budować, mieszkać, myśleć, tłum. K. Michalski, Warszawa 1977

II. Gadamer i pytanie o rozumienie

H.G. Gadamer, Prawda i metoda, tłum. B. Baran Kraków 1993 (wybrane fragmenty)
– Cóż to jest prawda? (s. 32 – 47) w: tegoż, Rozum, słowo, dzieje, Warszawa 1979

III. Kim jest człowiek?

M. Scheler, Stanowisko człowieka w kosmosie, w: tegoż, Pisma z antropologii filozoficznej i teorii wiedzy, Warszawa 1987 s. 43- 150
H. Plessner, Homo absconditus (s.107 -122), Uśmiech, 193-207), Przyczynek do antropologii aktora,(207-223) w: tegoż, Pytanie o conditio humana, tłum M. Łukasiewicz, Warszawa 1988

IV. Nieświadome, marzenie senne, popęd

S. Freud, Objaśnianie marzeń sennych, tłum. R. Reszke, Warszawa 1998 (fragmenty)
– Zahamowanie, symptom i lęk, (s. 197 – 271) w: tegoż, Histeria i lęk, tłum. R. Reszke Warszawa 2001
– Niesamowite (s. 233-263) w: Pisma psychologiczne, tłum. R. Reszke, Warszawa 1997

V. Mitologie i znaki

R. Barthes, Mit dzisiaj, (s. 237- 292) w: tegoż. Mitologie, tłum K. Kłosiński, Warszawa 2000
– Fragmenty dyskursu miłosnego (fragmenty s. 39- 81) tłum. M. Bieńczyk Warszawa 1999
– Imperium znaków, (fragmenty s. 45 – 68 ) tłum. A. Dziadek, Warszawa 2004

VI. Rozum i szaleństwo

M. Foucault, Historia szaleństwa, tłum. H. Kęszycka, Warszawa 1987 (fragmenty)
– Moje ciało, ten papier, ten ogień (s. 136-163), Czym jest Oświecenie? S. 276-294); w: tegoż, Filozofia, historia polityka. Wybór pism, tłum D.Leszczyński Warszawa 2000

VII. Problem pisma i mowy

J. Derrida, Różnia, (s. 29 – 56), w: tegoż, Marginesy filozofii, tłum. A. Dziadek, Warszawa 2002
– Cogito i historia szaleństwa, (s. 57-111); Struktura, znak i gra w dyskursie nauk humanistycznych (s. 483-505); tegoż, Pismo i różnica, tłum. K. Kłosiński, Warszawa 2004

VIII. Czym był (jest) postmodernizm?

J-F. Lyotard, Kondycja ponowoczesna, tłum. M. Kowalska, Warszawa 1997 (fragmenty)
– Odpowiedź na pytanie: co to jest postmodernizm? (s. 47-62), G. Vattimo, Postnowoczesność i kres historii (s. 128-145) w: Postmodernizm. Antologia przekładów red. R. Nycz, Kraków 1996
Z. Bauman, Ponowoczesność, czyli dekonstruowanie nieśmiertelności w: Postmodernizm a filozofia. Wybór tekstów, red. S. Czerniak, A. Szahaj, Warszawa 1996 s. 143 – 168

* Program może ulec nieznacznym zmianom.

 

Forma zaliczenia kursu
Warunkiem uzyskania dyplomu ukończenia kursu jest uczestnictwo w minimum 80% zajęć.

Absolwent kursu uzyskuje dyplom ukończenia kursu wydany przez Collegium Civitas

 

HARMONOGRAM* ZAJĘĆ

Rok akademicki 2023/2024

Październik: 14; 28;
Listopad: 25;
Grudzień: 09;
Styczeń: 20;
Luty: 17;

 

Zajęcia: sobota – w godz. 9:00 – 18:00.

* Harmonogram może ulec nieznacznym zmianom.

 

REKRUTACJA ONLINE


Kontakt:
Dział Rekrutacji Collegium Civitas
tel. 22 656 71 89
email: rekrutacja@civitas.edu.pl

pokój 1210, Pałac Kultury i Nauki, 12 piętro
plac Defilad 1, 00-901 Warszawa