Czasopismo „Art of Humanistic Management Journal” jest współwydawane przez Uniwersytet Civitas oraz Wydawnictwo Adam Marszałek. To naukowe czasopismo open access poświęcone badaniu przecięć między zarządzaniem, estetyką, sztuką i humanizmem.
Jest to interdyscyplinarna i otwarta platforma, która postrzega zarządzanie nie tylko jako działalność techniczną czy instrumentalną, lecz jako sztukę (Szostak, 2024a). Takie podejście wpisuje się w paradygmat humanistyczny w zarządzaniu, który akcentuje godność człowieka, kreatywność, kulturę oraz społeczne dobrostanienie (Kostera & Woźniak, 2022).
Jednocześnie uznajemy, że praktyki artystyczne same w sobie są osadzone w procesach organizacyjnych i zarządczych i mogą inspirować do poszukiwania niekonwencjonalnych rozwiązań (Beirne & Knight, 2005; Berthoin Antal, 2011; Safaa i in., 2023).
Łącząc sztukę zarządzania z zarządzaniem sztuką, czasopismo tworzy wyjątkową przestrzeń dialogu między dyscyplinami, perspektywami, paradygmatami i praktykami.
Nabór artykułów (Call for Papers)
Zakres tematyczny czasopisma obejmuje (ale nie ogranicza się do):
- Zarządzanie jako sztuka: sztuka przywództwa, przywództwo estetyczne, sztuka kreatywności, metafory, narracje (Gahan i in., 2007; Szostak & Sułkowski, 2020; Woodward & Funk, 2010).
- Estetyka organizacyjna: rola piękna, prawdy, sensu, kiczu, refleksyjności i wyobraźni w życiu organizacyjnym (Strati, 1999; Szostak, 2024b, 2025).
- Zarządzanie humanistyczne: ochrona godności, wspieranie dobrostanu i kształtowanie form organizowania sprzyjających życiu (Caggiano i in., 2024; Melé, 2016; Pirson, 2017; Szostak, 2023b).
- Teoria krytyczna: estetyczna i kulturowa ocena instrumentalnych podejść do zarządzania (Ripoll i in., 2019; Todd, 2022).
- Zarządzanie sztuką: sytuacja estetyczna, percepcja sztuki, zaangażowanie i satysfakcja w obcowaniu ze sztuką, kwestie menedżerskie i organizacyjne w instytucjach oraz projektach artystycznych i kulturalnych, organizowanie i utrzymywanie wspólnot twórczych (Quattrini i in., 2020; Szostak, 2022, 2023a; Węziak-Białowolska i in., 2019).
- Refleksje interdyscyplinarne: dialogi i inspiracje międzydziedzinowe i międzyśrodowiskowe, służące tworzeniu lepszego świata (Kostera, 2024; Remesh & Kumar, 2023).
Rodzaje publikowanych materiałów:
- Artykuły naukowe (teoretyczne, empiryczne, metodologiczne)
- Eseje koncepcyjne i refleksyjne
- Opisy interwencji artystycznych lub twórczych z komentarzem krytycznym
- Studium przypadku (z kontekstu organizacyjnego, kulturalnego lub politycznego)
- Recenzje książek, wystaw lub projektów artystycznych
Nie są pobierane żadne opłaty za zgłoszenie artykułu.
Rada Naukowa:
- Prof. Antonio Strati, Department of Sociology & Social Research, University of Trento, Trento, Włochy
- Prof. Mary Jo Hatch, Centre for Corporate Reputation, Said Business School, Oxford University, Wielka Brytania / University of Virginia, USA
- Prof. Monika Kostera, profesor zwyczajna ekonomii i nauk humanistycznych, Wydział Zarządzania, Uniwersytet Warszawski, Polska; profesor wizytująca: Södertörn University (Szwecja), Université Rennes, Université Paris Nanterre (Francja)
- Prof. Pierre Guillet de Monthoux, Stockholm School of Economics, Sztokholm, Szwecja
- Prof. Stephen A. Linstead, DLitt FAcSS Chartered FCIPD, profesor emeritus nauk humanistycznych o zarządzaniu, School for Business and Society, University of York, Wielka Brytania
- Prof. Monika Karwaszewska, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki, Gdańsk, Polska
- Prof. Christian Filk, Department for Media Education, Europa-Universität Flensburg (EUF), Flensburg, Niemcy
- Prof. Hugo Letiche, ISTEC Business School, Paryż, Francja
- Dr Claudia Schnugg, niezależna badaczka, kuratorka, konsultantka w zakresie sztuki i nauki, Linz, Austria
- Prof. Katarzyna Szymańska-Stułka, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina (UMFC), Warszawa, Polska
- Prof. Jerzy Kociatkiewicz, Institut Mines-Télécom, Business School, Évry Cedex, Francja
- Prof. Jorge Sá, senior research fellow, Drucker University (Peter F. Drucker and Masatoshi-Ito Graduate School of Management), Los Angeles, USA; profesor, ISG Business School, Paryż, Francja
- Prof. Manuela Tvaronavičienė, Vilnius Gediminas Technical University (Vilnius Tech), Litwa / General Jonas Zemaitis Military Academy of Lithuania
- Prof. Muhammad Majid Khan, Department of Management Sciences, COMSATS University, Islamabad, Pakistan
- Dr John Reuben Davies, Associate Director, Arts Lab, College of Arts & Humanities, University of Glasgow, Szkocja, Wielka Brytania
- Prof. Steven S. Taylor, The Business School, Worcester Polytechnic Institute, Worcester MA, USA
- Prof. Wolfgang Amann, HEC Paris Business School, Paryż, Francja / Doha, Katar
- Prof. Jerry Buhari, Department of Fine Arts, Ahmadu Bello University, Zaria, Nigeria
- Prof. Blaise Gundu Gbaden, Department of Fine Arts, Federal University of Lafia, Lafia, Nigeria
Rada Redakcyjna:
- dr hab. Michał Szostak, prof. UC – redaktor naczelny
- Wiktoria Olejniczak – sekretarz
- Adewale Olusegun Ajayi, Adeyemi Federal University of Education, Ondo, Nigeria
- Bouameur Assala Belsem, Salah Boubnider University of Constantine 3, Constantine, Algeria
- Danaë Huijser, Universiteit voor Humanistiek, Utrecht, Holandia
- Diana da Silva Dias, Lusófona University, Lisbona, Portugalia
- Djalel Baghzou, Salah Boubnider University of Constantine 3, Constantine, Algeria
- Kemi Ogunyemi, Lagos Business School, Pan-Atlantic University, Lagos, Nigeria
- Małgorzata Baran, Uniwersytet Civitas, Warszawa, Polska
- Stefano Olcese, University of Burgos, Burgos, Hiszpania
Patronat honorowy

Teksty do czasopisma należy przesyłać bezpośrednio poprzez system: editorial system.
Kontakt i współpraca:
dr hab. Michał Szostak, prof. UC
https://orcid.org/0000-0002-7774-2964
michal.szostak@civitas.edu.pl
Więcej informacji na https://czasopisma.marszalek.com.pl/journals/35