Transport, zanieczyszczenie powietrza i aktywności fizyczne: zintegrowany program oceny ryzyka dla zdrowia w związku ze zmianami klimatycznymi i politykami miejskimi (TAPAS)

Udostępnij strone

TAPAS PROJECT – badanie aktywnego transportu i aktywności społecznej w tworzeniu przestrzeni miejskiej w Warszawie; badania w ramach międzynarodowego projektu: „TAPAS-Transportation, air pollution and physical activities; an integrated health risk assessment progamme of climate change and urban policies” (we współpracy z Instytutem Badań Systemowych, PAN).

TAPAS jest międzynarodowym projektem badawczym, którego centralnym ośrodkiem jest Centrum CREAL (Centre for Research in Environmental Epidemiology) w Barcelonie.
Badania odbywają się w sześciu miastach w całej Europie takich jak: Barcelona, Bazylea, Kopenhaga, Paryż, Praga i Warszawa. Celem polskiej części projektu jest poznanie zwyczajów, możliwości i ograniczeń związanych z transportem w Warszawie – ze szczególnym uwzględnieniem aktywnego transportu jakim jest jazda na rowerze.

W ostatnich latach obserwujemy coraz większe zainteresowanie Warszawiaków wykorzystywaniem roweru jako środka transportu. Poruszanie się nim po stolicy ma z punktu widzenia władz i ekologów same zalety, ale jak to wygląda ze strony samych rowerzystów?

Rozmawialiśmy z aktywnymi rowerzystami, którzy opowiedzieli o tym, co zadecydowało, że wybrali ten środek transportu, jakie były ich pierwsze doświadczenia z takiej formy jazdy rowerem, co im się podoba, a co by zmienili
. Od badanych dowiedzieliśmy się, jak postrzegają procesy decyzyjne urzędników, którzy decydują na poziomie miasta i dzielnic w sprawach dotyczących rowerzystów i infrastruktury rowerowej. Również liderzy grup i środowisk rowerowych udzielili nam informacji, jak sytuacja wygląda z ich perspektywy – czego się domagają, na jakie problemy napotykają we wprowadzaniu zmian i jak wygląda w stolicy system konsultacji społecznych związanych z tematyką rowerową. Całościowy obraz sytuacji dopełniają również informacje i opinie od urzędników, którzy na co dzień podejmują decyzje mogące usprawnić bądź utrudnić poruszanie się rowerem po Warszawie.

W najbliższym czasie planowane są też ilościowe badania porównawcze pomiędzy wybranymi miastami europejskimi.

Wyniki pierwszej części badania przedstawiliśmy na spotkaniu 30 marca 2012 roku
w Collegium Civitas (sala konferencyjna CC; XII piętro Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie): dostępny jest tez raport do pobrania.

NEWSLETTER

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).