- Rodzaj studiów:studia podyplomowe
- Tryb studiów:niestacjonarne
- Język wykładowy:polski
- Czas trwania studiów:1 rok (2 semestry)
- Planowane rozpoczęcie zajęć:październik 2025 r.
Studia podyplomowe „Legislacja w administracji publicznej” obejmują problematykę zasad prawidłowego tworzenia prawa, zarówno przez ustawodawcę, jak i organy administracji rządowej i samorządowej, prawidłowego redagowania tekstów aktów prawnych (technika prawodawcza), ich uzasadniania, a także oceny skutków regulacji.
Celem studiów podyplomowych „Legislacja w administracji publicznej” jest zapoznanie ich uczestnika z meandrami procesu tworzenia prawa, zarówno na poziomie rządowym (projekty ustaw i rozporządzeń), jak i samorządowym (projekty uchwał jednostek samorządu terytorialnego), konstytucyjnymi zasadami prawidłowej legislacji, zasadami techniki prawodawczej, konsultacji publicznych, partycypacji obywatelskiej w procesie tworzenia prawa oraz wymaganiami rzetelnej oceny skutków regulacji. Dzięki wiedzy uzyskanej w toku studiów podyplomowych „Legislacja w administracji publicznej” ich uczestnik będzie mógł skutecznie wspierać swojego obecnego lub przyszłego pracodawcę w realizacji zadań związanych z uczestnictwem w procesie stanowienia prawa, jako organ władzy publicznej, organizacja społeczna lub gospodarcza.
Absolwent studiów podyplomowych „Legislacja w administracji publicznej” nabędzie umiejętność efektywnego uczestnictwa w procesie tworzenia prawa, redagowania tekstów prawnych, a także diagnozowania ich wad i sporządzania opinii na temat zgodności aktów prawnych z zasadami prawidłowej legislacji, techniki prawodawczej oraz oceny skutków regulacji.
Czego się nauczysz?
- Poznasz hierarchię źródeł prawa oraz zasady i procedurę ich prawidłowego tworzenia;
- Poznasz zasady sporządzania uzasadnień aktów prawnych oraz opracowywania rzetelnej oceny skutków regulacji;
- Nauczysz się rozpoznawać grupy interesariuszy uczestniczących w procesie stanowienia prawa i poznasz zasady tworzenia koalicji;
- Poznasz rolę organizacji społecznych, organizacji pracodawców, organizacji i związków zawodowych i gospodarczych, Rady Dialogu Społecznego i innych podmiotów uczestniczących w procesie stanowienia prawa;
- Zapoznasz się z zasadami prowadzenia działalności lobbingowej w Polsce;
- Nauczysz się rozpoznawać wady i opiniować akty prawne, oceniać faktyczne skutki społeczne i gospodarcze będące konsekwencją ich wprowadzenia.
Atuty
- Studia mają na celu przekazanie nie tylko wiedzy teoretycznej, ale przede wszystkim wyposażenie słuchacza w niezbędne informacje praktyczne dotyczące procesu tworzenia prawa i legislacji, pozwalające na efektywne budowanie argumentacji i rozwijanie doświadczenia zawodowego;
- Zajęcia dydaktyczne jedynie w niezbędnym zakresie będą się odbywać w formie wykładów, w toku studiów dominuje forma warsztatu i ćwiczeń praktycznych oraz gier strategicznych dotyczących konkretnych rozwiązań prawnych;
- Wiedza i doświadczenie zdobyte podczas studiów będą atutem zarówno w pracy urzędnika administracji publicznej (rządowej i samorządowej), jak i działacza organizacji społecznej, zawodowej lub gospodarczej oraz prawnika doradzającego tym podmiotom.
Dla kogo studia?
- Pracowników lub przyszłych pracowników Kancelarii Sejmu, Kancelarii Senatu, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, ministerstw i urzędów wojewódzkich;
- Radnych wojewódzkich, powiatowych, miejskich i gminnych;
- Urzędników, pracowników lub przyszłych pracowników urzędów marszałkowskich, starostw powiatowych, urzędów miast i gmin;
- Pracowników lub przyszłych pracowników fundacji, stowarzyszeń, organizacji pracodawców, związków zawodowych, organizacji gospodarczych, uczestniczących w procesie konsultacji i opiniowania aktów prawnych;
- Dziennikarzy i publicystów opisujących opinii publicznej przebieg i efekty procesu tworzenia prawa;
- Lobbystów.