Program studiów* obejmuje 190 godzin dydaktycznych realizowanych przez dwa semestry w trybie niestacjonarnym.
Ramowy program Studiów:*
- Konstytucyjny system źródeł prawa (struktura i hierarchiczna budowa sytemu źródeł prawa, Konstytucja, ustawa, umowa międzynarodowa, rozporządzenie jako źródło prawa, akty prawa miejscowego oraz akty wewnętrzne w systemie źródeł prawa – charakterystyka i funkcje)
- Konstytucyjne standardy procesu stanowienia prawa (zasady prawidłowej legislacji w demokratycznym państwie prawnym, konstytucyjne zasady postępowania legislacyjnego, zasada ochrony praw nabytych, nakaz określoności i jasności norm prawnych, zasada należytych przepisów przejściowych i dostosowujących, nakaz odpowiedniej vacatio legis, zasady publikacji aktów normatywnych i innych aktów prawnych w dziennikach urzędowych).
- Postępowanie ustawodawcze (podmioty posiadające prawo inicjatywy ustawodawczej i sposób jej realizacji, konstytucyjne zasady postępowania legislacyjnego, rządowy projekt ustawy, senacki projekt ustawy, procedura legislacyjna w Sejmie i Senacie, udział Prezydenta w postępowaniu legislacyjnym.
- Stanowienie prawa miejscowego (konstytucyjne cechy aktów prawa miejscowego, statut jednostki samorządu terytorialnego, akty prawa miejscowego stanowione przez gminę, powiat i województwo, procedura uchwałodawcza, nadzór nad legalnością działalności prawodawczej samorządu terytorialnego sprawowany przez wojewodę oraz sadownictwo administracyjne).
- Postępowanie prawodawcze w Unii Europejskiej (procedura zmiany Traktatów, tworzenie prawa pochodnego, zwykła procedura ustawodawcza, specjalna procedura ustawodawcza, procedura konsultacji, procedura zgody, Komisja, Rada UE, Parlament Europejski i inne podmioty uczestniczące w postępowaniu prawodawczym w UE, konsultacje i opiniowanie, rola parlamentów krajowych).
- Zasady techniki prawodawczej (metodyka pracy legislatora, forma prawna i znaczenie normatywne Zasad Techniki Prawodawczej, budowa projektu ustawy, budowa projektu aktu nowelizującego, budowa aktu prawa miejscowego, zasadnicze instrumenty techniki prawodawczej, konstrukcja przepisów dostosowujących i wprowadzających, przepisy odsyłające, tekst jednolity, prostowanie błędów aktu prawnego, wymagania dotyczące uzasadnienia aktu prawnego)
- Ocena skutków Regulacji (metodyka opracowywania oceny wpływu w rządowym procesie prawodawczym, wytyczne dotyczące sposobu i trybu przeprowadzania konsultacji publicznych, wymagania Regulaminu sejmu dotyczące oceny skutków regulacji, metodyka oceny skutków społecznych, gospodarczych i finansowych projektu aktu prawnego, ocena wpływu na konkurencyjność gospodarki i konkurencyjność przedsiębiorstw, wpływ na rynek pracy, Ocena Skutków Regulacji w UE)
- Organizacje społeczne i gospodarcze oraz lobbing w procesie stanowienia prawa (struktura organizacji społeczeństwa obywatelskiego i organizacji biorących udział w procesie stanowienia prawa, interesariusze: fundacje, stowarzyszenia, organizacje gospodarcze i zawodowe, związki zawodowe i organizacje pracodawców, podmioty wykonujące zawodowa działalność lobbingową, procedury uzgodnień, opiniowania i konsultacji publicznych, formy włączenia się organizacji społeczeństwa obywatelskiego w proces stanowienia prawa, zadania Rady Dialogu Społecznego, zadanie Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu terytorialnego, gra strategiczna dotycząca procesu stanowienia prawa oraz partycypacji obywatelskiej).
- Kontrola konstytucyjności prawa(funkcje i zadania oraz pozycja ustrojowa Trybunału Konstytucyjnego, podmioty posiadające legitymację do złożenia skarg i wniosków do TK, w tym podmioty o legitymacji szczególnej, tj. ogólnokrajowe organy związków zawodowych oraz ogólnokrajowe władze organizacji pracodawców i organizacji zawodowych, pojęcie i zastosowanie rozproszonej kontroli konstytucyjności prawa)
- Metodyka opiniowania i oceny jakości projektu aktu prawnego (metodyka opracowania opinii prawnej, sposoby argumentacji i ocena wagi stwierdzonych naruszeń zasad prawidłowej legislacji, instrumenty informatyczne pomocne przy zbieraniu danych na temat procesu legislacyjnego, dokumenty publiczne udostępniane przez RPL, Kancelarie Sejmu i Senatu, zasady włączenia się w proces konsultacji publicznych).
- Seminarium (seminarium składa się z dwóch części: 1) opracowanie przez uczestników studiów projektu rozwiązania normatywnego na zadany temat, 2) opracowanie opinii oceniającej jakość jednego z projektów rozwiązania normatywnego opracowanych przez uczestników studiów, praca zespołowa i indywidualna, omówienie opracowań sporządzonych przez uczestników studiów)
*Program może ulec niewielkim zmianom.
Zasady realizacji studiów:
- wprowadzenie teoretyczne: wykład ilustrowany przykładami z praktyki
- ćwiczenia i warsztaty oraz dyskusje problemowe nad poszczególnymi rozwiązaniami normatywnymi,
- Ćwiczenia praktyczne z zakresu formułowania i konstrukcji aktów normatywnych,
- Ćwiczenia praktyczne z zakresu formułowania argumentacji zawartej w uzasadnieniu aktów normatywnych,
- Ćwiczenia praktyczne z zakresu oceny skutków regulacji,
- Ćwiczenia praktyczne z zakresu oceny interesariuszy zainteresowanych konkretnym kierunkiem zmiany normatywnej,
- gry strategiczne z zakresu konsultacji rozwiązań normatywnych oraz tworzenia koalicji,
- opracowanie przez każdego z uczestników studiów projektu aktu normatywnego wraz z uzasadnieniem
- opracowanie przez każdego z uczestników studiów opinii oceniającej jakość projektu aktu normatywnego.
Forma zaliczenia studiów podyplomowych
Warunkiem uzyskania świadectwa ukończenia studiów podyplomowych jest:
- zaliczenie przedmiotów objętych programem studiów;
- praca dyplomowa składająca się z dwóch części: 1) projektu aktu normatywnego, mającego zadanie rozwiązać zadany problem społeczny; 2) opracowania opinii na temat jakości projektu aktu normatywnego opracowanego w ramach realizacji pkt 1. Uczestnicy losują do zaopiniowania projekt aktu normatywnego opracowany przez innych uczestników studiów.
Absolwent studiów podyplomowych uzyskuje świadectwo ukończenia studiów podyplomowych wydane przez Collegium Civitas.
Organizacja zajęć
Czas trwania: 2 semestry
Terminy zjazdów w roku 2025/2026:
Semestr zimowy:
- Październik: 18-19;
- Listopad: 15-16; 29-30;
- Grudzień: 13-14;
- Styczeń: 17-18;
- Luty: 14-15;
Semestr letni:
- Marzec: 14-15; 28-29;
- Kwiecień: 18-19;
- Maj: 30-31;
- Czerwiec: 13-14;
*terminy zjazdów mogą ulec nieznacznym zmianom
Godziny zajęć:*
- Sobota: 9.00-18.00
- Niedziela 9.00-16.15
*godziny mogą ulec przesunięciom