Legislacja w administracji publicznej

Udostępnij strone

Program

Program studiów* obejmuje 190 godzin dydaktycznych realizowanych przez dwa semestry w trybie niestacjonarnym.

Ramowy program Studiów:*

  • Konstytucyjny system źródeł prawa (struktura i hierarchiczna budowa sytemu źródeł prawa, Konstytucja, ustawa, umowa międzynarodowa, rozporządzenie jako źródło prawa, akty prawa miejscowego oraz akty wewnętrzne w systemie źródeł prawa – charakterystyka i funkcje)
  • Konstytucyjne standardy procesu stanowienia prawa (zasady prawidłowej legislacji w demokratycznym państwie prawnym, konstytucyjne zasady postępowania legislacyjnego, zasada ochrony praw nabytych, nakaz określoności i jasności norm prawnych, zasada należytych przepisów przejściowych i dostosowujących, nakaz odpowiedniej vacatio legis, zasady publikacji aktów normatywnych i innych aktów prawnych w dziennikach urzędowych).
  • Postępowanie ustawodawcze (podmioty posiadające prawo inicjatywy ustawodawczej i sposób jej realizacji, konstytucyjne zasady postępowania legislacyjnego, rządowy projekt ustawy, senacki projekt ustawy, procedura legislacyjna w Sejmie i Senacie, udział Prezydenta w postępowaniu legislacyjnym.
  • Stanowienie prawa miejscowego (konstytucyjne cechy aktów prawa miejscowego, statut jednostki samorządu terytorialnego, akty prawa miejscowego stanowione przez gminę, powiat i województwo, procedura uchwałodawcza, nadzór nad legalnością działalności prawodawczej samorządu terytorialnego sprawowany przez wojewodę oraz sadownictwo administracyjne).
  • Postępowanie prawodawcze w Unii Europejskiej (procedura zmiany Traktatów, tworzenie prawa pochodnego, zwykła procedura ustawodawcza, specjalna procedura ustawodawcza, procedura konsultacji, procedura zgody, Komisja, Rada UE, Parlament Europejski i inne podmioty uczestniczące w postępowaniu prawodawczym w UE, konsultacje i opiniowanie, rola parlamentów krajowych).
  • Zasady techniki prawodawczej (metodyka pracy legislatora, forma prawna i znaczenie normatywne Zasad Techniki Prawodawczej, budowa projektu ustawy, budowa projektu aktu nowelizującego, budowa aktu prawa miejscowego, zasadnicze instrumenty techniki prawodawczej, konstrukcja przepisów dostosowujących i wprowadzających, przepisy odsyłające, tekst jednolity, prostowanie błędów aktu prawnego, wymagania dotyczące uzasadnienia aktu prawnego)
  • Ocena skutków Regulacji (metodyka opracowywania oceny wpływu w rządowym procesie prawodawczym, wytyczne dotyczące sposobu i trybu przeprowadzania konsultacji publicznych, wymagania Regulaminu sejmu dotyczące oceny skutków regulacji, metodyka oceny skutków społecznych, gospodarczych i finansowych projektu aktu prawnego, ocena wpływu na konkurencyjność gospodarki i konkurencyjność przedsiębiorstw, wpływ na rynek pracy, Ocena Skutków Regulacji w UE)
  • Organizacje społeczne i gospodarcze oraz lobbing w procesie stanowienia prawa (struktura organizacji społeczeństwa obywatelskiego i organizacji biorących udział w procesie stanowienia prawa, interesariusze: fundacje, stowarzyszenia, organizacje gospodarcze i zawodowe, związki zawodowe i organizacje pracodawców, podmioty wykonujące zawodowa działalność lobbingową, procedury uzgodnień, opiniowania i konsultacji publicznych, formy włączenia się organizacji społeczeństwa obywatelskiego w proces stanowienia prawa, zadania Rady Dialogu Społecznego, zadanie Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu terytorialnego, gra strategiczna dotycząca procesu stanowienia prawa oraz partycypacji obywatelskiej).
  • Kontrola konstytucyjności prawa(funkcje i zadania oraz pozycja ustrojowa Trybunału Konstytucyjnego, podmioty posiadające legitymację do złożenia skarg i wniosków do TK, w tym podmioty o legitymacji szczególnej, tj. ogólnokrajowe organy związków zawodowych oraz ogólnokrajowe władze organizacji pracodawców i organizacji zawodowych, pojęcie i zastosowanie rozproszonej kontroli konstytucyjności prawa)
  • Metodyka opiniowania i oceny jakości projektu aktu prawnego (metodyka opracowania opinii prawnej, sposoby argumentacji i ocena wagi stwierdzonych naruszeń zasad prawidłowej legislacji, instrumenty informatyczne pomocne przy zbieraniu danych na temat procesu legislacyjnego, dokumenty publiczne udostępniane przez RPL, Kancelarie Sejmu i Senatu, zasady włączenia się w proces konsultacji publicznych).
  • Seminarium (seminarium składa się z dwóch części: 1) opracowanie przez uczestników studiów projektu rozwiązania normatywnego na zadany temat, 2) opracowanie opinii oceniającej jakość jednego z projektów rozwiązania normatywnego opracowanych przez uczestników studiów, praca zespołowa i indywidualna, omówienie opracowań sporządzonych przez uczestników studiów)

*Program może ulec niewielkim zmianom.

 

Zasady realizacji studiów:

  • ​wprowadzenie teoretyczne: wykład ilustrowany przykładami z praktyki
  • ćwiczenia i warsztaty oraz dyskusje problemowe nad poszczególnymi rozwiązaniami normatywnymi,
  • Ćwiczenia praktyczne z zakresu formułowania i konstrukcji aktów normatywnych,
  • Ćwiczenia praktyczne z zakresu formułowania argumentacji zawartej w uzasadnieniu aktów normatywnych,
  • Ćwiczenia praktyczne z zakresu oceny skutków regulacji,
  • Ćwiczenia praktyczne z zakresu oceny interesariuszy zainteresowanych konkretnym kierunkiem zmiany normatywnej,
  • gry strategiczne z zakresu konsultacji rozwiązań normatywnych oraz tworzenia koalicji,
  • opracowanie przez każdego z uczestników studiów projektu aktu normatywnego wraz z uzasadnieniem
  • opracowanie przez każdego z uczestników studiów opinii oceniającej jakość projektu aktu normatywnego.

 

Forma zaliczenia studiów podyplomowych
Warunkiem uzyskania świadectwa ukończenia studiów podyplomowych jest:

  • zaliczenie przedmiotów objętych programem studiów;
  • praca końcowa składająca się z dwóch części: 1) projektu aktu normatywnego, mającego zadanie rozwiązać zadany problem społeczny; 2) opracowania opinii na temat jakości projektu aktu normatywnego opracowanego w ramach realizacji pkt 1. Uczestnicy losują do zaopiniowania projekt aktu normatywnego opracowany przez innych uczestników studiów.

Absolwent studiów podyplomowych uzyskuje świadectwo ukończenia studiów podyplomowych wydane przez Uniwersytet Civitas.

Harmonogram i organizacja zajęć

 

Organizacja zajęć

Czas trwania: 2 semestry

 Terminy zjazdów w roku 2025/2026:

Semestr zimowy:

  • Październik: 18-19;
  • Listopad: 15-16; 29-30;
  • Grudzień: 13-14;
  • Styczeń: 17-18;
  • Luty: 14-15;

Semestr letni:

  • Marzec: 14-15; 28-29;
  • Kwiecień: 18-19;
  • Maj: 30-31;
  • Czerwiec: 13-14;

*terminy zjazdów mogą ulec nieznacznym zmianom

Godziny zajęć:*

  • Sobota: 9.00-18.00
  • Niedziela 9.00-16.15

*godziny mogą ulec przesunięciom

 

Kontakt

Biuro Rekrutacji Uniwersytetu Civitas

+48 503 442 487
pok. 1251, Pałac Kultury i Nauki, 12 p. pl. Defilad 1, 00-901 Warszawa