PROGRAM*
Czas trwania kursu: jeden semestr (6 zjazdów po 10h), zajęcia w soboty, w siedzibie uczelni.
Prof. dr hab. Tadeusz Gadacz
Tematyka: Dyskusja nad wybranymi tekstami współczesnej tradycji filozoficznej
Zajęcia będą polegać na wspólnej dyskusji nad wybranymi tekstami czołowych przedstawicieli takich nurtów jak egzystencjalizm, fenomenologia, hermeneutyka, szkoła frankfurcka. Ich celem będzie bliższe przyjrzenie się tym tekstom, ich interpretacja i wydobycie pytań przed jakimi nas stawiają.
I. Człowiek w sytuacji
R. Palouš, „Przyczynek do fenomenologii sytuacji”, w: „Zawierzyć człowiekowi”, Kraków 1991
G. Marcel, „Uwagi fenomenologiczne o bycie w sytuacji”, w: tenże, „Od sprzeciwu do wezwania”, Warszawa 1965
G. Marcel, „Sytuacja podstawowa i sytuacje graniczne u Karla Jaspersa”, tenże, „Od sprzeciwu do wezwania”, Warszawa 1965
II. Kondycja człowieka
J. Patočka, „Człowiek duchowy a intelektualista”, w; tenże, „Eseje heretyckie z filozofii dziejów”, Warszawa 1998
O. Marquard, „Apologia przypadkowości. Dociekania filozoficzne na temat człowieka”, w: tenże, „Apologia przypadkowości”, Warszawa 1994
III Myślenie i zło
H. Arendt, „Kilka zagadnień filozofii moralnej, w: taż, „Odpowiedzialność i władza sądzenia”, Kraków 2006
H. Arendt, „Myślenie a sądy moralne”, w: taż, „Odpowiedzialność i władza sądzenia”, Kraków 2006
IV Wolność
E. Fromm, „Ucieczka od wolności”, Warszawa 2014
Z. Bauman, „Wolność”, Kraków 1995.
V Odpowiedzialność
H. Arendt, „Odpowiedzialność osobista w warunkach dyktatury”, w: taże, „Odpowiedzialność i władza sądzenia”, Kraków 2006
H. Arendt, „Odpowiedzialność zbiorowa”, w: taże, „Odpowiedzialność i władza sądzenia”, Kraków 2006
VI Nadzieja i sens
G. Marcel, „Zarys fenomenologii i metafizyki nadziei”, w: tenże, „Homo viator. Wstęp do metafizyki nadziei”, Warszawa 1984
J. Patočka, „Czy dzieje mają sens?”, w: tenże, „Eseje heretyckie z filozofii dziejów”, Warszawa 1998.
O. Marquard, „W sprawie dietetyki oczekiwania na sens. Uwagi filozoficzne”, w: tenże, „Apologia przypadkowości”, Warszawa 1994.
VII Polityka
H. Arendt, „Wprowadzenie w politykę”, w: taże, „Polityka jako obietnica”, Warszawa 2007
H. Arendt, „Prawda i polityka”, w: taż, „Między czasem minionym a przyszłym. Osiem ćwiczeń z myśli politycznej”, Warszawa 1994.
VIII Religia
W. Windelband, „Świętość”, w: „Kwartalnik Filozoficzny”, T. 38, z. 2 (2010), s. 153-180.
B. Welte, „O bezistociu religii”, w: tenże, „Filozofia religii”, Kraków 1996.
Prof. dr hab. Paweł Dybel
Tematyka: Dyskusja nad wybranymi tekstami współczesnej tradycji filozoficznej
Zajęcia będą polegać na wspólnej dyskusji nad wybranymi tekstami czołowych przedstawicieli takich nurtów jak fenomenologia, hermeneutyka, antropologia filozoficzna, psychoanaliza, postmodernizm, poststrukturalizm. Ich celem będzie bliższe przyjrzenie się tym tekstom, ich interpretacja i wydobycie pytań przed jakimi nas stawiają.
I. Heidegger i pytanie o bycie
M. Heidegger, Bycie i czas, tłum. B. Baran, Warszawa 1994 (wybór)
– Czym jest metafizyka? (s.27-48), Pytanie o technikę (224 – 256) w: M. Heidegger, Budować, mieszkać, myśleć, tłum. K. Michalski, Warszawa 1977
II. Gadamer i pytanie o rozumienie
H.G. Gadamer, Prawda i metoda, tłum. B. Baran Kraków 1993 (wybrane fragmenty)
– Cóż to jest prawda? (s. 32 – 47) w: tegoż, Rozum, słowo, dzieje, Warszawa 1979
III. Kim jest człowiek?
M. Scheler, Stanowisko człowieka w kosmosie, w: tegoż, Pisma z antropologii filozoficznej i teorii wiedzy, Warszawa 1987 s. 43- 150
H. Plessner, Homo absconditus (s.107 -122), Uśmiech, 193-207), Przyczynek do antropologii aktora,(207-223) w: tegoż, Pytanie o conditio humana, tłum M. Łukasiewicz, Warszawa 1988
IV. Nieświadome, marzenie senne, popęd
S. Freud, Objaśnianie marzeń sennych, tłum. R. Reszke, Warszawa 1998 (fragmenty)
– Zahamowanie, symptom i lęk, (s. 197 – 271) w: tegoż, Histeria i lęk, tłum. R. Reszke Warszawa 2001
– Niesamowite (s. 233-263) w: Pisma psychologiczne, tłum. R. Reszke, Warszawa 1997
V. Mitologie i znaki
R. Barthes, Mit dzisiaj, (s. 237- 292) w: tegoż. Mitologie, tłum K. Kłosiński, Warszawa 2000
– Fragmenty dyskursu miłosnego (fragmenty s. 39- 81) tłum. M. Bieńczyk Warszawa 1999
– Imperium znaków, (fragmenty s. 45 – 68 ) tłum. A. Dziadek, Warszawa 2004
VI. Rozum i szaleństwo
M. Foucault, Historia szaleństwa, tłum. H. Kęszycka, Warszawa 1987 (fragmenty)
– Moje ciało, ten papier, ten ogień (s. 136-163), Czym jest Oświecenie? S. 276-294); w: tegoż, Filozofia, historia polityka. Wybór pism, tłum D.Leszczyński Warszawa 2000
VII. Problem pisma i mowy
J. Derrida, Różnia, (s. 29 – 56), w: tegoż, Marginesy filozofii, tłum. A. Dziadek, Warszawa 2002
– Cogito i historia szaleństwa, (s. 57-111); Struktura, znak i gra w dyskursie nauk humanistycznych (s. 483-505); tegoż, Pismo i różnica, tłum. K. Kłosiński, Warszawa 2004
VIII. Czym był (jest) postmodernizm?
J-F. Lyotard, Kondycja ponowoczesna, tłum. M. Kowalska, Warszawa 1997 (fragmenty)
– Odpowiedź na pytanie: co to jest postmodernizm? (s. 47-62), G. Vattimo, Postnowoczesność i kres historii (s. 128-145) w: Postmodernizm. Antologia przekładów red. R. Nycz, Kraków 1996
Z. Bauman, Ponowoczesność, czyli dekonstruowanie nieśmiertelności w: Postmodernizm a filozofia. Wybór tekstów, red. S. Czerniak, A. Szahaj, Warszawa 1996 s. 143 – 168
* Program może ulec nieznacznym zmianom.
Forma zaliczenia kursu
Warunkiem uzyskania dyplomu ukończenia kursu jest uczestnictwo w minimum 80% zajęć.
Absolwent kursu uzyskuje dyplom ukończenia kursu wydany przez Collegium Civitas
HARMONOGRAM* ZAJĘĆ
Rok akademicki 2024/2025
Październik: 19;
Listopad: 16, 30;
Grudzień: 14;
Styczeń: 18;
Luty: 15;
Zajęcia: sobota – w godz. 9:00 – 18:00.
* Harmonogram może ulec nieznacznym zmianom.
Kontakt:
Biuro Rekrutacji Collegium Civitas
tel. 503 442 487
email: podyplomowe.rekrutacja@civitas.edu.pl
pokój 1210, Pałac Kultury i Nauki, 12 piętro
plac Defilad 1, 00-901 Warszawa