Program
Program studiów* obejmuje 245 godzin dydaktycznych, realizowanych przez trzy semestry w trybie niestacjonarnym (zajęcia online oraz w siedzibie uczelni).
Ramowy program Studiów:*
Semestr I (80h)
1. Polityka energetyczno-klimatyczna Unii Europejskie (20h – wykład z elementami konwersatorium):
- a. Polityka energetyczno-klimatyczna UE – uwarunkowania strukturalne oraz polityczne.
- b. Aktualne trendy w ramach polityki energetyczno-klimatycznej UE.
- c. Transformacja energetyczna – perspektywa rozwoju polityki energetyczno-klimatycznej UE.
- d. Problemy i bariery przy wdrażaniu polityki energetyczno-klimatycznej UE
2. Ochrona środowiska (15h – wykład z elementami konwersatorium):
- a. Zakres przedmiotowy i charakterystyka środowiska naturalnego.
- b. Wyzwania i zagrożenia dla środowiska naturalnego.
- c. Znaczenie środowiska naturalnego dla państw, JST , firm oraz społeczeństwa.
- d. Kluczowi interesariusze dla ochrony środowiska naturalnego.
3. Komunikacja w zespole (20h – warsztat):
- a. Ja i Ja i Ty, Ja we współpracy. Mój styl budowania relacji w oparciu o zasoby i metodologię Instytutu Gallupa.
- b. Narzędzia budowania adekwatnego kontaktu oraz kontraktu.
- c. Empatia emocjonalna i poznawcza. Umiejętności niezbędne do jej rozwijania. Granice empatii.
- d. Mój styl komunikacyjny w sytuacjach trudnych i konfliktowych.
4. Zarządzanie projektami (20h – warsztat):
- a. Projekty, procesy, zadania w organizacji – podobieństwa i różnice w zarządzaniu.
- b. Typy projektów oraz ich cykl życia.
- c. Green Project Management (GPM) – klimatyczne uwarunkowania prowadzenia przedsięwzięć.
- d. Ślad węglowy projektu, wydarzenia, obiektu, firmy.
5. Aktualne wyzwania dla polityk energetycznej lub klimatycznej (5h – seminarium):
- a. Wykłady monograficzne ekspertów i praktyków nt. aktualnych wyzwań i trendów w obszarze zarządzania polityką klimatyczną i energetyczną.
Semestr II (80h)
1. Zarządzanie polityką informacyjną i programami konsultacji społecznych (15h – warsztat):
- a. Polityka informacyjna w społeczeństwie informacyjnym.
- b. Partycypacja i programy konsultacji społecznych.
- c. Analiza interesariuszy – narzędzia do mapowania otoczenia lokalnego.
- d. Zarządzanie systemem informacji i zmiany.
2. Formalne i strukturalne aspekty Europejskiego Zielonego Ładu (16h – wykład z elementami konwersatorium):
- a. Odpowiedź na kryzys klimatyczny w miastach i terenach wiejskich. Refleksje nt. polityki energetycznej i gospodarki wodnej.
- b. Unia Europejska po pandemii – od konwergencji do przebudowy.
- c. Dyskusja o rozwoju i przyszłości koncepcji Europejskiego Zielonego Ładu.
3. Wymiar technologiczny polityki klimatycznej (20h – seminarium):
- a. Technologie pomagające chronić klimat.
- b. Konsekwencje polityczne, ekonomiczne i społeczne rozwoju zielonych technologii.
- c. Prawne aspekty wdrażania nowych technologii z obszaru energetyki i klimatu.
- d. Zarządzanie wybranymi elementami ochrony infrastruktury krytycznej (w tym informatycznej).
4. Miejskie polityki proklimatyczne (20h – seminarium):
- a. Komunikacja z mieszkańcami – zasady i reguły.
- b. Techniki i narzędzia budowania polityki społecznej (miejskiej) – katalog i opis.
- c. Przykłady dobrych praktyk procesów partycypacyjnych w działaniach klimatycznych (i nie tylko) z Polski i z Europy.
- d. Dobre praktyki i porady dotyczące miejskich polityk proklimatycznych
5. Lobbing w procesach legislacyjnych (4h – wykład z elementami konwersatorium)
6. Aktualne wyzwania dla polityk energetycznej lub klimatycznej (5h – seminarium):
- a. Wykłady monograficzne ekspertów i praktyków nt. aktualnych wyzwań i trendów w obszarze zarządzania polityką klimatyczną i energetyczną.
Semestr III (85h)
1. Analiza polityki Europejskiego Zielonego Ładu (15h – warsztat):
- a. Przedstawienie teoretycznego aspektu analiz/procesu analitycznego.
- b. Przygotowanie notatek analitycznych na podstawie źródeł otwartych.
- c. Analiza dokumentów UE dotyczących polityki klimatyczno-energetycznej i transformacji energetycznej.
- d. Rozwijanie grupowych umiejętności analizy tekstów pisanych, wystąpień publicznych, a także wyboru i doboru źródeł służących przygotowaniu notatki.
2. Zarządzanie zmianą (15h – warsztat):
- a. Ja jako lider wprowadzający zmiany.
- b. Etapy zmiany a gotowość do działania oraz emocje towarzyszące zmianom. Jak wspierać ludzi, by ludzie wspierali proces zmiany.
- c. Opór jako narzędzie wprowadzania zmian. Sposoby pracy z oporem.
- d. Praca na mocnych stronach a skuteczne wprowadzanie zmian w oparciu o metodologię Gallupa.
3. Rola JST w polityce klimatycznej i energetycznej (20h – wykład z elementami konwersatorium):
- a. Strukturalne oraz prawno-administracyjne aspekty roli i zadań JST w ramach krajowych regulacji dot. ochrony środowiska oraz energetyki.
- b. Współpraca JST z przedsiębiorstwami oraz organizacjami pozarządowymi.
- c. Regionalne regulacje na rzecz klimatu.
- d. Regionalne programy wsparcia.
4. Polityka finansowa (15h – wykład z elementami konwersatorium):
- a. Zrównoważone finansowanie.
- b. Polityka instytucji finansowych.
- c. Analiza wybranych modeli biznesowych (finansowych)
- d. Polityka finansowania w Europejskim Zielonym Ładzie.
5. Projekt – zaliczenie studiów (20h – seminarium):
- a. Zaprojektowanie rozwiązania ustalonego lub zadanego problemu metodą projektu (zadanie).
- b. Stworzenie przestrzeni edukacyjnej do wymiany doświadczeń i pomysłów w odniesieniu do dostrzeganych problemów i wyzwań w obszarze polityk energetycznej i klimatycznej
- c. Dokonanie prezentacji i obrony założeń projektu
Liczba godzin zajęć na poszczególnych semestrach:
Semestr I – 80
Semestr II – 80
Semestr III – 85
*Program może ulec niewielkim zmianom.
Zasady realizacji studiów:
- Studia prowadzone będą w trybie hybrydowym. Cześć zajęć (głównie wykładów i seminariów) odbędzie się w formie zdalnej, pozostałe będą odbywały się w siedzibie uczelni. Stosunek zajęć online do zajęć realizowanych w siedzibie uczelni będzie wynosił ok. 70/30.
- Studia mają charakter praktyczny. Zajęcia w formie wykładów będą dostarczały wiedzę, która będzie następnie stosowana w praktyce w ramach ćwiczeń, warsztatów, seminariów oraz projektów.
- Rozwój umiejętności i kompetencji społecznych w ramach studiów podyplomowych będzie odbywał się w czasie warsztatów, bazujących na uczeniu się przez doświadczenie.
- Studia mają na celu stworzenie sytuacji edukacyjnej do wymiany doświadczeń i generowania kreatywnych rozwiązań, a także przedstawianie omawianej problematyki w odniesieniu do aktualnych studiów przypadku.
Forma zaliczenia studiów podyplomowych
Warunkiem uzyskania świadectwa ukończenia studiów podyplomowych jest:
- zaliczenie przedmiotów objętych programem studiów;
- przygotowanie i prezentacja projektu dyplomowego.
Absolwent studiów podyplomowych uzyskuje świadectwo ukończenia studiów podyplomowych wydane przez Collegium Civitas oraz Studium Obywatelskie im. Pawła Adamowicza (w tym: Fundacja Gdańska oraz Fundacja Energia dla Europy).
Harmonogram
Organizacja zajęć*
W r. ak. 2024/25 zajęcia realizowane będą w siedzibie uczelni oraz online.
Czas trwania: 3 semestry
Terminy* zjazdów edycji rozpoczynającej się w październiku 2024
semestr zimowy 2024/2025:
- październik: 19-20 – w siedzibie uczelni;
- listopad: 16-17 – online;
- grudzień: 14-15 – online;
- styczeń: 18-19 – online;
- luty: 15-16 – w siedzibie uczelni.
semestr letni 2024/2025:
- marzec: 01-02 – online; 29-30 – online;
- kwiecień: 12-13 – w siedzibie uczelni;
- maj: 17-18 online;
- czerwiec: 21-22 – w siedzibie uczelni.
semestr zimowy 2025/2026:
- terminy zostaną podane w późniejszym czasie (grudzień 2024)
*organizacja i terminy zjazdów mogą ulec nieznacznym zmianom
Godziny zajęć:*
- Sobota: 9.00-18.00
- Niedziela: 9.00-16.15
*godziny mogą ulec przesunięciom
Kontakt:
Dział Rekrutacji Collegium Civitas
tel. 22 656 71 89
email: rekrutacja@civitas.edu.pl
pokój 1210, Pałac Kultury i Nauki