Jak funkcjonowała polska twitterosfera polityczna? Publikacja dr. hab. Pawła Matuszewskiego, prof. CC

Udostępnij strone

15.11.2024

Jak doskonale wiemy, media społecznościowe to dynamiczny system, w którym postawy użytkowników, a także relacje i interakcje między użytkownikami mogą zmieniać się w czasie. Codziennie tysiące kont zaczyna lub przestaje obserwować inne konta, co z kolei prowadzi do nieustannych zmian ich środowiska informacyjnego. W konsekwencji rodzi to pytania dotyczące spopularyzowanego zjawiska komór pogłosowych (czasami mylnie utożsamianego z bańkami informacyjnymi) – czy komory pogłosowe działają jak czarne dziury, tj. czy użytkownicy raz wpadając w taką komorę, już w niej zostają?

A może to przyciąganie jest słabe, co oznacza, że użytkownicy mediów społecznościowych otrzymują zróżnicowane informacje zarówno od osób o podobnych, jak i o odmiennych poglądach?

A może istnieją konkurujące siły, które sprawiają, że osoby przechodzą z jednej komory pogłosowej do drugiej?

Na te pytania znajdziecie odpowiedź w rozdziale „The dynamics of political echo chambers in a multiparty political system. A case study of the Polish Twittersphere” autorstwa dr. hab. Pawła Matuszewskiego, prof. CC, opublikowanym w książce „Elections and Social Networks around the World”, wydanej przez Routledge pod redakcją naukową Eriki Guevary i Anaïs Theviot. Przed jego napisaniem, w okresie od grudnia 2020 do czerwca 2022, autor przeanalizował aktywność użytkowników Twittera (obecnie X) wobec wszystkich kluczowych polskich polityków i partii politycznych, w tym liderów głównych polskich partii politycznych, członków obu izb polskiego parlamentu oraz polskich członków Parlamentu Europejskiego.

E-book lub egzemplarz drukowany książki można zakupić na stronie wydawcy.

Zainteresowanym tematem komór pogłosowych polecamy także film prof. Matuszewskiego „Zmora Internetu? Czym są komory pogłosowe?”, który opublikował w ramach swojej autorskiej popularnonaukowej serii „To socjologiczne” na kanale Civitas on Air na YouTubie.