Kierownikiem studiów jest prof. dr hab. Robert Cieślak, literaturoznawca, kulturoznawca, medioznawca i dziennikarz, kierownik Katedry Antropologii Mediów na Wydziale Dziennikarstwa Informacji i Bibliologii. Zainteresowania badawcze: pogranicza i korespondencje sztuk, przemiany mediów oraz ich społeczne i kulturowe oddziaływanie, historia i teoria teatru. Opublikował m.in. Oko poety. Poezja Tadeusza Różewicza wobec sztuk wizualnych (1999); Poezja wobec kryzysu władzy wzroku. Studia o słowie, obrazie i percepcji (2006); Teatr Anny Augustynowicz (2011); Widzenie Różewicza (2013); Poezja jako poznanie. Studia z poetyki oglądu (2013).
Zajęcia prowadzą m.in.:
Wybitni badacze dziejów sztuki i jej interpretatorzy, a wśród nich historycy sztuki, muzealnicy, komparatyści; profesorowie i doktorzy – wykładowcy wyższych uczelni.
Prof. IS PAN dr hab. Marta Leśniakowska, historyczka sztuki, pracownik naukowa w Instytucie Sztuki PAN, wykładowczyni akademicka, visiting professor na wielu uczelniach, w instytucjach naukowych i kultury, Szkołach Doktorskich i na studiach podyplomowych. Prowadzi badania w ujęciu transdyscyplinarnym i antropologiczno-kulturowym z zakresu teorii i historii architektury, kultury wizualnej XIX-XXI w., metodologii i nowej historii sztuki w perspektywie nowej humanistyki, w tym pionierski program badawczy dotyczący architektek. Członkini zespołów eksperckich, doradczych i recenzenckich m.in.: Narodowego Centrum Nauki (NCN), MEiN/ MNiSW, Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki, Fundacji na rzecz Nauki Polskiej, zespołów doradczych przy Prezydencie m. st. Warszawy (Komisji Ochrony Dziedzictwa Kulturowego) i ds. Historycznych Pracowni Artystycznych), rad programowych instytucji kultury i fundacji (m.in. Zachęty, do 2017). Autorka dziesięciu książek (m.in. „Polski dwór” – wzorce architektoniczne, mit, symbol, 1992, wyd. 2: 1996; Co to jest architektura? 1996; seria Architektura w Warszawie, 1998-2005), wielu tekstów naukowych w publikacjach krajowych i międzynarodowych oraz artykułów z obszaru krytyki artystycznej. Kuratorka i jurorka wystaw i konkursów. Odznaczona medalem Bene Merenti za osiągnięcia dydaktyczne (2021) oraz Medalem Zasłużona Kulturze Gloria Artis Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2014). Uprawia sztukę-fotografię, uzyskując wiele nagród i wyróżnień (prace w kolekcjach prywatnych w Polsce, Holandii, Niemczech, Szwecji, Danii, Wielkiej Brytanii, USA, Francji, Kanadzie, oraz w zbiorach państwowych: w Muzeum Narodowym we Wrocławiu oraz Muzeum w Bydgoszczy).
Prof. UAM dr hab. Paweł Leszkowicz – studiował kulturoznawstwo, historię sztuki, gender studies na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Courtauld Institute of Art w Londynie i New School University w Nowym Jorku. W 2000 r. obronił doktorat “Helen Chadwick. Ikonografia podmiotowości“ na UAM, pod kierunkiem prof. P. Piotrowskiego. Jako kurator współpracował z: CSW Łaźnia w Gdańsku, Muzeum Narodowym w Warszawie, Galerią Labirynt w Lublinie, Akademią Sztuk Pięknych w Poznaniu oraz University of Brighton. W badaniach naukowych zajmuje się współczesną sztuką, kulturą wizualną i humanistyką, badaniami nad seksualnością w całej historii sztuki, a także aktem męskim oraz studiami queer w historii sztuki w perspektywie międzynarodowej i porównawczej. Prowadzi także badania nad wystawiennictwem oraz studiami kuratorskimi.
Prof. Filip Lipiński – studiował historię sztuki i anglistykę na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz w ramach programu Erasmus, historię sztuki na University College London w Londynie (2003-2004). Otrzymał stopień magistra filologii angielskiej w 2003 roku i historii sztuki w 2005. Rozprawę doktorską napisaną w Instytucie Historii Sztuki UAM (Zakład Historii i Teorii Badań nad Sztuką) pod kierunkiem prof. W. Suchockiego obronił w 2010 r. Od 2010 r. pracuje w Zakładzie Historii Sztuki Nowoczesnej na stanowisku adiunkta, a następnie profesora uczelni. W latach 2010-2017 był koordynatorem programu Erasmus w Instytucie Historii Sztuki. Od 2016 do 2019 r. pełnił funkcję sekretarza a od 2020 zastępcy redaktora naczelnego rocznika „Artium Quaestiones”.
Dr Marika Kuźmicz – dziekan Wydziału Zarządzania Kulturą Wizualna ASP w Warszawie, historyczka sztuki, związana także z Uniwersytetem Warszawskim, wykładowczyni Collegium Civitas. Założycielka Fundacji Arton, organizacji non-profit zajmującej się badaniem sztuki polskiej lat 70. Autorka i redaktorka publikacji o sztuce tego okresu. Obecnie pracuje nad publikacją poświęconą historii polskiej sztuki performance, monografią Ludmiły Popiel i Jerzego Fedorowicza, monografią Zdzisława Jurkiewicza oraz monografią Edwarda Hartwiga. Kuratorka licznych wystaw oraz pokazów filmowych poświęconych polskiej awangardzie m.in. Arton Review (2017, Whitechapel Gallery, Londyn). Główna koordynatorka i pomysłodawczyni międzynarodowego projektu Forgotten Heritage – European Avant-Garde Art Online, realizowanego przez Fundację Arton w ramach programu Kreatywna Europa z instytucjami partnerskimi z Belgii, Chorwacji i Estonii.
Dr Magdalena Radomska – adiunkt w Instytucie Historii Sztuki, Zakład Historii Sztuki Nowoczesnej, absolwentka historii sztuki i filozofii na poziomie studiów magisterskich na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, studiowała (Erasmus) w Courtauld Institute of Art w Londynie. Napisała pracę magisterską pod kierunkiem prof. Piotra Piotrowskiego i prof. Sarah Wilson. Pod kierunkiem Profesora Piotrowskiego napisała także rozprawę doktorską z historii sztuki (2008). W 2012 roku rozpoczęła studia doktoranckie w Instytucie Filozofii na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu, gdzie pisze rozprawę doktorską z postmarksizmu. Identyfikuje się jako postmarksistowska historyczka sztuki, zainteresowania badawcze koncentrując z jednej strony na sztuce Europy Środkowo-Wschodniej, komunistycznej i postkomunistycznej, z drugiej – na filozofii marksizmu i postmarksizmu. Interesuje ją, w szerszej perspektywie geograficznej, także sztuką polityczną skoncentrowaną na krytyce kapitalizmu i hegemonii.
Dr Filip Burno – absolwent Uniwersytetu Warszawskiego, wykładowca ASP i UW. Zajmuje się architekturą i urbanistyką XIX i XX w., szczególnie związkami architektury i ideologii, a także zagadnieniami: miasto i pamięć, wytwarzanie miejskiej przestrzeni, architektura i tożsamość etniczna, kultura wizualna i projekty modernizacyjne XX w. Opublikował m.in.: Barcelona od połowy XIX w. Do czasów obecnych: od miasta przemysłowego do ponowoczesnej metropolii (2008), Świątynie nowego państwa: kościoły rzymskokatolickie II Rzeczpospolitej (2012), Uczynić Madryt większym: architektura Madrytu drugiej połowy XIX wieku (2010).
Dr Olaf Kwapis – historyk sztuki, absolwent Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, stypendysta La Fondazione Sbranti (Universita di Pisa), adiunkt w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, badacz średniowiecznej i nowożytnej sztuki włoskiej (specjalizacja: historia sztuki średniowiecznego i nowożytnego Rzymu), organizator europejskich podróży edukacyjnych. Autor monografii: Do Rzymu! Sztuka i Wielkie Jubileusze (1300-1575), Warszawa: Wydawnictwo IBL PAN, 2014
Dr Jarosław Trybuś, historyk sztuki, krytyk architektury, wykładowca, wicedyrektor Zamku Królewskiego w Warszawie. W 2008 był wraz z Grzegorzem Piątkiem kuratorem wystawy w pawilonie polskim Hotel Polonia The Afterlife of Buildings/Budynków życie po życiu na XI Biennale Architektury w Wenecji (2008) nagrodzonej Złotym Lwem za najlepszą ekspozycję narodową. Opublikował m.in.: Przewodnik po warszawskich blokowiskach, Warszawa 2011, Warszawa niezaistniała. Niezrealizowane projekty urbanistyczne i architektoniczne Warszawy dwudziestolecia międzywojennego, Warszawa 2012, Mieszkania warszawskie. Biografie miejsc, rzeczy i ludzi, Warszawa 2024 (wraz z Piotrem Kordubą)
Agnieszka Pindera zajmuje się badaniami nad organizacją instytucji artystycznych, w tym inicjatyw oddolnych i niezależnych. Jej projekty wydawnicze to m.in. The 1982 Cultural Exchange Between Łódź and Los Angeles (2024), Proszę mówić dalej. Historia społeczna Muzeum Sztuki w Łodzi (2022) i Awangardowe muzeum (2020). (Współ)kuratorka wystaw Nikity Kadana (z Aloną Karavai i Anną Potiomkiną), Jasminy Cibic, Agaty Ingarden i Konrada Smoleńskiego (z Danielem Muzyczukiem), a także wystaw zbiorowych m.in. Blue for Distinction, Red for Correction (Christine König Galerie, Wiedeń) oraz Peer-to-Peer. Praktyki kolektywne w nowej sztuce (Muzeum Sztuki, Łódź).
Kontakt:
Dział Rekrutacji Collegium Civitas
tel. 22 656 71 89
e-mail: rekrutacja@civitas.edu.pl
pokój 1210, Pałac Kultury i Nauki, 12 piętro
plac Defilad 1, 00-901 Warszawa