Debatująca Europa: wewnętrzna i zewnętrzna dynamika europejskiej integracji (DEBUE)

Udostępnij strone

Cele DEBUE

„Debatująca Europa: wewnętrzna i zewnętrzna dynamika europejskiej integracji” (DEBUE) jest wielodyscyplinarnym projektem finansowanym w ramach unijnego programu Jean Monnet, który ma na celu wspierać naukę i świadomą debatę na tematy związane z wewnętrznymi i zewnętrznymi wyzwaniami, które kształtują europejską integrację i wyznaczają miejsce UE na świecie. DEBUE zaspokaja potrzebę wiedzy i krytycznej analizy problemów, z którymi zmaga się UE, a także wspiera integrację, szczególnie potrzebną, kiedy rozprzestrzeniane w przestrzeni publicznej są fake newsy i zafałszowane przekazy, a demokracja i rządy prawa znajdują się w sytuacji zagrożenia.

Działania w projekcie mają na celu rozwój nauczania i ustrukturyzowanej refleksji na istotne społecznie tematy, jak m.in. wartości głoszone przez UE, demokracja, gender, inkluzywność, zrównoważony rozwój i rządy prawa. Zapewni to uczestnikom pogłębioną wiedzę i dostarczy nowych spostrzeżeń, które pomogą im zmierzyć się z mitami i fake newsami, a w konsekwencji stać się zaangażowanymi obywatelami Unii Europejskiej i szeroko poinformowanymi stronami w kształtowaniu przyszłości Europy.

Liderka projektu: dr Kerry Longhurst, kierowniczka Instytutu Nauk Politycznych i Stosunków Międzynarodowych Collegium Civitas.

Jeżeli jesteś zainteresowany/a udziałem w działaniach DEBUE lub chcesz nawiązać z nami inną współpracę, prosimy o kontakt: kerry.longhurst@civitas.edu.pl

 

Najważniejsze działania

  • Multidyscyplinarne kursy dla studentów studiów I oraz II stopnia na tematy dotyczące Europy w Collegium Civitas w semestrze zimowym i letnim.
  • Międzynarodowa szkoła letnia, prowadzona przez wykładowców akademickich, ekspertów i praktyków, która będzie zawierała elementy ćwiczeń z tworzenia możliwych scenariuszy przyszłości Europy.
  • Webinary i podcasty na tematy związane z obecnymi zagadnieniami społecznymi i politycznymi, w tym związane z gender, równością, społeczeństwo integracyjne.
  • Wirtualne zajęcia w formie debat online na tematy europejskie, związane z demokracją, rządami prawa oraz UE jako globalnym aktorem przemian, prowadzone przez pracowników z krajów centralnej Azji i Partnerstwa Wschodniego (Eastern Partnership).
  • Badania nad Partnerstwem Wschodnim i możliwościami jego rozszerzenia.

 

Planowane efekty i wpływ projektu

  • Większa liczba studentów studiów I oraz II stopnia będzie mogła pogłębić swoją wiedzę o Unii Europejskiej przez udział w zróżnicowanych działaniach projektowych, które stworzą im możliwości do podjęcia debaty i krytycznej analizy problemów, z którymi zmaga się UE.
  • Studenci będą mieli możliwość nawiązania dialogu z osobami z krajów spoza UE, co pozwoli im głębiej zastanowić się nad swoja przynależnością do europejskiej wspólnoty na poziomie lokalnym, regionalnym, europejskim i pozaeuropejskim.
  • Kooperacja uniwersytetów w Polsce, Gruzji, Armenii i Kazachstanie zostanie wzmocniona poprzez wspólne działania dydaktyczne (m.in. Wirtualną Europejską Klasę) i badania naukowe.

 

Osoby zaangażowane w realizację projektu DEBUE

Działania DEBUE są prowadzone i wspierane przez zespół naukowców, ekspertów i praktyków. Poniżej wymieniamy tylko część z nich.

Dr Kerry Longhurst – kierowniczka Instytutu Nauk Politycznych i Stosunków Międzynarodowych w Collegium Civitas. Wiele publikuje na tematy związane z bezpieczeństwem europejskim, Partnerstwem Wschodnim oraz gender. Jest także doświadczoną ekspertką w różnych organizacjach międzynarodowych i pozarządowych w zakresie szkolnictwa wyższego i społeczeństwa obywatelskiego.

 

Dr Magdalena El Ghamari – wykładowczyni i pracownik naukowy Collegium Civitas, gdzie prowadzi badania nad bezpieczeństwem w regionie MENA.

Prof. Basac Alpan wykłada na Middle East Technical University w Ankarze (Turcja). Jej działalność naukowa i dydaktyczna skupia się na relacjach Turcji i UE oraz aspekcie teoretycznym europejskiej integracji europejskiej.

Dr Vanessa Tinker jest wykładowczynią w Collegium Civitas. Jej badania skupione są na tematyce budowania pokoju (peace building) oraz rozwiązywania konfliktów.

Dr Nino Lapiashvilli – kierowniczka studiów europejskich w Tbilsi State University. Jest ekspertką w dziedzinie integracji europejskiej, Partnerstwa Wschodniego i relacji Gruzji z Unią Europejską.

Dr Agnieszka Nitza-Makowska jest wykładowczynią i pracownikiem naukowym w Collegium Civitas, gdzie prowadzi badania nad siłą miękką (soft power) w stosunkach międzynarodowych i znaczeniem Chin na arenie międzynarodowej.

Dr Ekaterina Pierson Lyzhina wykłada w Universite Libre de Bruxelles (Belgia). Jej zainteresowania badawcze wiążą się z Celami Zrównoważonego Rozwoju (SDGs).

Dr Jens Boysen jest wykładowcą w Collegium Civitas, gdzie uczy o europejskich i międzynarodowych aspektach bezpieczeństwa.

Dr Katarzyna Iwińska jest prorektorką ds. badań naukowych w Collegium Civitas. Jej zainteresowania badawcze obejmują socjologię środowiska oraz socjologiczne podstawy ekologii.

Stefan Morar – doktorant University of Montreal (Kanada). Jego badania skupiają się na państwach oficjalnie nieuznawanych i fenomenie kształtowania się narodów.

Prof. Armand Gosu to profesor University of Bucharest. Specjalizuje się w znajomości społeczeństwa Rosji i polityki tego kraju oraz przemianach postradzieckich w Europie Wschodniej.

Armenhui Ananyan jest związana z armeńskimi organizacjami pozarządowymi. Oprócz aktywizmu społecznego, zajmuje się także badaniami w zakresie gender i bezpieczeństwa.

Dr Alisher Tleubayev – wykładowca z Suleyman Demirel University w Kazachstanie, gdzie pracuje nad tematami związanymi z nierównościami społecznymi.

 

Projekt został dofinansowany przez Komisję Europejską w ramach programu Erasmus.

 

NEWSLETTER

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).