Neuroróżnorodność w życiu codziennym i środowisku zawodowym

Udostępnij strone

Program studiów* obejmuje 198 godzin dydaktycznych realizowanych przez dwa semestry w trybie niestacjonarnym.

Program Studiów

Moduł 1: Wprowadzenie do Neurozróżnorodności 

  • Definicja, historia i znaczenie neurozróżnorodności w społeczeństwie.
  • Spektrum neurologiczne: autyzm, ADHD, dysleksja, dyskalkulia, zespół Tourette’a i inne.
  • Neurozróżnorodność jako siła: przykłady sukcesów osób neurozróżnorodnych.
  • Społeczne i kulturowe aspekty neuroróżnorodności.
  • Różnice indywidualne a neurozróżnorodność

Moduł 2: Neuromniejszości w kontekście psychologicznym

  • Uwaga, funkcje wykonawcze i zdolności organizacyjne
  • Regulacja emocji i stresu u osób neurozróżnorodnych.
  • Umiejętności komunikacyjne i interakcje społeczne
  • Sprawność ruchowa, manualna i koordynacja
  • Umiejętność czytania, pisania i liczenia
  • Wrażliwość sensoryczna i przetwarzanie bodźców.
  • Zdrowie psychiczne, samopoczucie a neuroróżnorodność
  • Kreatywność i innowacyjność a neurozróżnorodność.

Moduł 3: Zdrowie Psychiczne i Samopoczucie

  • Zaburzenia lękowe, depresja i ich częstotliwość wśród osób neurozróżnorodnych.
  • Strategie radzenia sobie z trudnościami psychicznymi.
  • Techniki wspierania dobrostanu psychicznego.
  • Znaczenie społecznego wsparcia dla neurozróżnorodnych osób.
  • Rola terapii i interwencji psychologicznych.

Moduł 4: Neurozróżnorodność w Edukacji

  • Bariery i wyzwania w tradycyjnym systemie edukacyjnym.
  • Strategie nauczania dostosowane do różnych potrzeb neurozróżnorodnych uczniów.
  • Technologie wspierające naukę i koncentrację.
  • Wspieranie rozwoju mocnych stron i indywidualnych talentów.
  • Tworzenie inkluzyjnych programów edukacyjnych.

Moduł 5: Neurozróżnorodność w Życiu Codziennym

  • Rozpoznawanie potrzeb osób neurozróżnorodnych.
  • Budowanie empatii i redukowanie barier w relacjach międzyludzkich
  • Strategie komunikacyjne w codziennych interakcjach.
  • Mechanizmy adaptacyjne i strategie radzenia sobie z trudnościami.
  • Znaczenie rodziny i sieci wsparcia w codziennym życiu.

Moduł 6: Neurozróżnorodność w Środowisku Zawodowym

  • Inkluzja w miejscu pracy: korzyści i wyzwania.
  • Dostosowanie stanowisk pracy do potrzeb osób neurozróżnorodnych.
  • Rekrutacja i zarządzanie różnorodnymi zespołami.
  • Przykłady dobrych praktyk w firmach wspierających neurozróżnorodność.
  • Neurozróżnorodność jako atut w miejscu pracy.

Moduł 7: Praktyczne Umiejętności w Pracy z Osobami Neurozróżnorodnymi

  • Projektowanie inkluzyjnych procesów w edukacji, rozwoju biznesie i administracji publicznej.
  • Techniki wspierania samodzielności i rozwijania talentów osób neurozróżnorodnych.
  • Mediacje i rozwiązywanie konfliktów w kontekście neurozróżnorodności.
  • Dostosowanie przestrzeni publicznych do osób neurozróżnorodnych

Moduł 8: Narzędzia i Technologie Wspierające

  • Technologie wspierające osoby neurozróżnorodne w życiu i pracy.
  • Aplikacje i metody ułatwiające zarządzanie czasem, zadaniami i relacjami
  • Innowacyjne rozwiązania wspierające komunikację i naukę.
  • Przykłady najlepszych praktyk w wykorzystaniu technologii dla osób neurozróżnorodnych.

Moduł 9: Aspekty Prawne i Społeczne

  • Prawa osób neurozróżnorodnych w Polsce i na świecie.
  • Obowiązki pracodawcy wobec osób neurozróżnorodnych.
  • Dyskryminacja i stygmatyzacja neurozróżnorodnych osób.
  • Dobre praktyki i polityki inkluzyjne w organizacjach i instytucjach.

Moduł 10: Neurozróżnorodność w Kulturze i Mediach

  • Przedstawienie neurozróżnorodności w popkulturze i mediach.
  • Stereotypy i ich wpływ na społeczne postrzeganie osób neurozróżnorodnych.
  • Rola mediów w edukowaniu społeczeństwa na temat neurozróżnorodności.
  • Inkluzywna narracja i reprezentacja w filmach, literaturze i sztuce.

 Moduł 11: Projekt zaliczeniowy na koniec studiów

  • Uczestnicy przedstawiają praktyczne projekty związane z neuroróżnorodnością.
  • Moduł ten umożliwia wykorzystanie zdobytej wiedzy i umiejętności w realnych sytuacjach.

*Program może ulec niewielkim zmianom.

 

 Zasady realizacji studiów:

  • Wykłady i ćwiczenia odbywaja sie tylko  stacjonarnie.
  • Warsztaty praktyczne i case studies.
  • Zajęcia w grupach i symulacje.
  • Indywidualne konsultacje z ekspertami.

 

Forma zaliczenia studiów podyplomowych
Warunkiem uzyskania świadectwa ukończenia studiów podyplomowych jest:

  • zaliczenie przedmiotów objętych programem studiów – 80% obecności na zajęciach ( w sytuacji nieobecności, konieczna konsultacja z wykładowcą i ustalenie możliwość i warunków uzupełnienia/nadrobienia materiału)
  • projekt – Uczestnicy realizują projekt związane z neuroróżnorodnością, np. tworzą strategie wsparcia w organizacjach.

Absolwent studiów podyplomowych uzyskuje świadectwo ukończenia studiów podyplomowych wydane przez Collegium Civitas.

 

Organizacja zajęć

Czas trwania: 2 semestry

 Terminy zjazdów w roku 2025/2026
Semestr zimowy:

  • Październik:  18-19
  • Listopad: 15-16; 29-30
  • Grudzień: 13-14;
  • Styczeń: 17-18;
  • Luty: 14-15;

Semestr letni:

  • Marzec:  14-15; 28-29;
  • Kwiecień:  18-19;
  • Maj: 30-31;
  • Czerwiec: 13-14;

*terminy zjazdów mogą ulec nieznacznym zmianom

Godziny zajęć:*

  • Sobota: 9.00-17.00
  • Niedziela 9.00-17.00

*godziny mogą ulec przesunięciom