Program studiów* obejmuje 198 godzin dydaktycznych realizowanych przez dwa semestry w trybie niestacjonarnym.
Program Studiów
Moduł 1: Wprowadzenie do Neurozróżnorodności
- Definicja, historia i znaczenie neurozróżnorodności w społeczeństwie.
- Spektrum neurologiczne: autyzm, ADHD, dysleksja, dyskalkulia, zespół Tourette’a i inne.
- Neurozróżnorodność jako siła: przykłady sukcesów osób neurozróżnorodnych.
- Społeczne i kulturowe aspekty neuroróżnorodności.
- Różnice indywidualne a neurozróżnorodność
Moduł 2: Neuromniejszości w kontekście psychologicznym
- Uwaga, funkcje wykonawcze i zdolności organizacyjne
- Regulacja emocji i stresu u osób neurozróżnorodnych.
- Umiejętności komunikacyjne i interakcje społeczne
- Sprawność ruchowa, manualna i koordynacja
- Umiejętność czytania, pisania i liczenia
- Wrażliwość sensoryczna i przetwarzanie bodźców.
- Zdrowie psychiczne, samopoczucie a neuroróżnorodność
- Kreatywność i innowacyjność a neurozróżnorodność.
Moduł 3: Zdrowie Psychiczne i Samopoczucie
- Zaburzenia lękowe, depresja i ich częstotliwość wśród osób neurozróżnorodnych.
- Strategie radzenia sobie z trudnościami psychicznymi.
- Techniki wspierania dobrostanu psychicznego.
- Znaczenie społecznego wsparcia dla neurozróżnorodnych osób.
- Rola terapii i interwencji psychologicznych.
Moduł 4: Neurozróżnorodność w Edukacji
- Bariery i wyzwania w tradycyjnym systemie edukacyjnym.
- Strategie nauczania dostosowane do różnych potrzeb neurozróżnorodnych uczniów.
- Technologie wspierające naukę i koncentrację.
- Wspieranie rozwoju mocnych stron i indywidualnych talentów.
- Tworzenie inkluzyjnych programów edukacyjnych.
Moduł 5: Neurozróżnorodność w Życiu Codziennym
- Rozpoznawanie potrzeb osób neurozróżnorodnych.
- Budowanie empatii i redukowanie barier w relacjach międzyludzkich
- Strategie komunikacyjne w codziennych interakcjach.
- Mechanizmy adaptacyjne i strategie radzenia sobie z trudnościami.
- Znaczenie rodziny i sieci wsparcia w codziennym życiu.
Moduł 6: Neurozróżnorodność w Środowisku Zawodowym
- Inkluzja w miejscu pracy: korzyści i wyzwania.
- Dostosowanie stanowisk pracy do potrzeb osób neurozróżnorodnych.
- Rekrutacja i zarządzanie różnorodnymi zespołami.
- Przykłady dobrych praktyk w firmach wspierających neurozróżnorodność.
- Neurozróżnorodność jako atut w miejscu pracy.
Moduł 7: Praktyczne Umiejętności w Pracy z Osobami Neurozróżnorodnymi
- Projektowanie inkluzyjnych procesów w edukacji, rozwoju biznesie i administracji publicznej.
- Techniki wspierania samodzielności i rozwijania talentów osób neurozróżnorodnych.
- Mediacje i rozwiązywanie konfliktów w kontekście neurozróżnorodności.
- Dostosowanie przestrzeni publicznych do osób neurozróżnorodnych
Moduł 8: Narzędzia i Technologie Wspierające
- Technologie wspierające osoby neurozróżnorodne w życiu i pracy.
- Aplikacje i metody ułatwiające zarządzanie czasem, zadaniami i relacjami
- Innowacyjne rozwiązania wspierające komunikację i naukę.
- Przykłady najlepszych praktyk w wykorzystaniu technologii dla osób neurozróżnorodnych.
Moduł 9: Aspekty Prawne i Społeczne
- Prawa osób neurozróżnorodnych w Polsce i na świecie.
- Obowiązki pracodawcy wobec osób neurozróżnorodnych.
- Dyskryminacja i stygmatyzacja neurozróżnorodnych osób.
- Dobre praktyki i polityki inkluzyjne w organizacjach i instytucjach.
Moduł 10: Neurozróżnorodność w Kulturze i Mediach
- Przedstawienie neurozróżnorodności w popkulturze i mediach.
- Stereotypy i ich wpływ na społeczne postrzeganie osób neurozróżnorodnych.
- Rola mediów w edukowaniu społeczeństwa na temat neurozróżnorodności.
- Inkluzywna narracja i reprezentacja w filmach, literaturze i sztuce.
Moduł 11: Projekt zaliczeniowy na koniec studiów
- Uczestnicy przedstawiają praktyczne projekty związane z neuroróżnorodnością.
- Moduł ten umożliwia wykorzystanie zdobytej wiedzy i umiejętności w realnych sytuacjach.
*Program może ulec niewielkim zmianom.
Zasady realizacji studiów:
- Wykłady i ćwiczenia odbywaja sie tylko stacjonarnie.
- Warsztaty praktyczne i case studies.
- Zajęcia w grupach i symulacje.
- Indywidualne konsultacje z ekspertami.
Forma zaliczenia studiów podyplomowych
Warunkiem uzyskania świadectwa ukończenia studiów podyplomowych jest:
- zaliczenie przedmiotów objętych programem studiów – 80% obecności na zajęciach ( w sytuacji nieobecności, konieczna konsultacja z wykładowcą i ustalenie możliwość i warunków uzupełnienia/nadrobienia materiału)
- projekt – Uczestnicy realizują projekt związane z neuroróżnorodnością, np. tworzą strategie wsparcia w organizacjach.
Absolwent studiów podyplomowych uzyskuje świadectwo ukończenia studiów podyplomowych wydane przez Collegium Civitas.
Organizacja zajęć
Czas trwania: 2 semestry
Terminy zjazdów w roku 2025/2026
Semestr zimowy:
- Październik: 18-19
- Listopad: 15-16; 29-30
- Grudzień: 13-14;
- Styczeń: 17-18;
- Luty: 14-15;
Semestr letni:
- Marzec: 14-15; 28-29;
- Kwiecień: 18-19;
- Maj: 30-31;
- Czerwiec: 13-14;
*terminy zjazdów mogą ulec nieznacznym zmianom
Godziny zajęć:*
- Sobota: 9.00-17.00
- Niedziela 9.00-17.00
*godziny mogą ulec przesunięciom