Program
Program studiów obejmuje 320 godzin dydaktycznych realizowanych przez trzy semestry w trybie mieszanym (blended-learning).
Ramowy program Studiów*:
1. Nauczanie i uczenie się
Pogłębienie wiedzy na temat uczenia się uczniów:
- uczenie się z perspektywy psychologii poznawczej, model bankowy i model luki kompetencyjnej, rola nauczyciela w procesie uczenia się, warunki umożliwiające uczenie się w sytuacji kryzysowej, motywacja do uczenia się;
- spojrzenie na szkołę przez pryzmat kompetencji, sposoby rozwijania wybranych kompetencji;
- identyfikacja czynników wpływających na uczenie się uczniów z wykorzystaniem wniosków z badań Johna Hattiego, doświadczeń programu SUS i własnych doświadczeń słuchaczy;
- koncepcja oceniania kształtującego i strategie wzmacniania samosterowności uczniów,
- koncepcja zadania edukacyjnego, cechy dobrego zadania edukacyjnego i proces ich tworzenia,
- znaczenie relacji pomiędzy uczniem i nauczycielem, sposoby budowania empatycznej i wspierającej relacji w klasie szkolnej,
- znaczenie informacji zwrotnej w procesie uczenia się oraz wpływ oceniania stopniami na proces uczenia się,
- metody stawiające ucznia w centrum (w kształceniu stacjonarnym i zdalnym).
2. Przywództwo edukacyjne
Przywództwo edukacyjne, zarządzanie szkołą ze szczególnym uwzględnieniem pracy szkoły w sytuacji kryzysowej:
- przywództwo edukacyjne, określenie przez dyrektora własnego miejsca w radzie pedagogicznej,
- różne style przywództwa; rozpoznanie własnego stylu przywództwa, określenie jego zalet i wad,
- odporność szkoły na kryzysy, przywództwo dyrektora w czasie kryzysu,
- wprowadzanie lub wzmacnianie w szkole „przywództwa rozproszonego”, wykorzystanie w zarządzaniu koncepcji nauczycieli liderów nauczania,
- informacja zwrotna jako narzędzie pracy dyrektora i inne sposoby wspierania nauczycieli,
- zarządzanie czasem w pracy dyrektora,
- kultura organizacyjna kształtująca odporność instytucji,
- przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu nauczycieli, znaczenie motywacji wewnętrznej, budowanie poczucia sensu własnej pracy.
3. Doskonalenie nauczania – inicjatywa zmiany
Wprowadzenie zmian:
- zarządzanie zmianą, wybrane teorie i zasady zarządzania procesem zmiany, włączanie innych w proces zmiany, przykłady;
- włączenie społeczności szkolnej w rozmowę na temat poprawiania nauczania i uczenia (metoda „profil szkoły”);
- budowanie w szkole wspólnoty nauczających z wykorzystaniem praktyk profesjonalnej współpracy nauczycieli (spacer edukacyjny, obserwacja koleżeńska, lekcje pokazowe, widoczne nauczanie i uczenie się);
- sprawczość zbiorowa nauczycieli jako najsilniejszy czynnik wpływający na sukcesy uczniów w uczeniu się;
- wybór, planowanie i przeprowadzenie zmiany służącej poprawie nauczania i uczenia się uczniów.
*Program może ulec niewielkim zmianom.
Zasady realizacji studiów
Zasady realizacji studiów:
Słuchacze:
- wezmą udział w czterech dwudniowych zjazdach oraz czterech trzydniowych spotkaniach warsztatowych, podczas których pozostaną w stałej grupie koleżeńskiej dyrektorów (10 – 14 osobowej), co umożliwi zbudowanie pomiędzy uczestnikami atmosfery wzajemnego zaufania, pomagającego dzielić się własnymi doświadczeniami, refleksjami nad własną pracą i przyjętym modelem zarządzania oraz przywództwa edukacyjnego,
- wezmą udział w kursie internetowym oraz spotkaniach on-line w małej grupie seminaryjnej,
- odbędą wizytę koleżeńską w szkole innego słuchacza studiów,
- przeprowadzą zmianę dotyczącą organizacji pracy dyrektora, zmniejszającą jego obciążenie oraz przeprowadzą zmianę w szkole z intencją poprawy uczenia się uczniów.
Forma zaliczenia studiów podyplomowych
Warunkiem uzyskania świadectwa ukończenia studiów podyplomowych jest:
- zaliczenie przedmiotów objętych programem studiów,
- aktywny udział w zjazdach, spotkaniach warsztatowych oraz spotkaniach on-line,
- przygotowanie i przedstawienie w grupie koleżeńskiej prezentacji inicjatywy zmiany poprawiającej uczenie się uczniów (równoważnik pracy dyplomowej).
Absolwent studiów podyplomowych uzyskuje świadectwo ukończenia studiów podyplomowych wydane przez Collegium Civitas.
Harmonogram
Czas trwania:
3 semestry
Terminy zjazdów w edycji 2025/2026*:
7-9 marca 2025 − I zjazd | ośrodek szkoleniowy w okolicach Warszawy
12-13 kwietnia 2025 – II zjazd | Collegium Civitas
6-8 czerwca 2025 – III zjazd | ośrodek szkoleniowy w okolicach Warszawy
26-28 września 2025 – IV zjazd | ośrodek szkoleniowy w okolicach Warszawy
22-23 listopada 2025 – V zjazd | Collegium Civitas
styczeń 2026 – VI zjazd | Collegium Civitas
marzec/kwiecień 2026 – VII zjazd | Collegium Civitas
czerwiec 2026 – VIII zjazd | ośrodek szkoleniowy w okolicach Warszawy
*Harmonogram może ulec niewielkim zmianom.
Godziny zajęć:
O godzinach zajęć, które będą się różnić w zależności od długości i miejsca zjazdu, słuchacze będą informowani z odpowiednim wyprzedzeniem.
Kontakt
Kierowniczka SPLO – Anna Dojer
e-mail: anna.dojer@ceo.org.pl
https://sus.ceo.org.pl/dzialania/studia-podyplomowe-liderow-oswiaty/
tel.: 789 845 125 lub (22) 622 00 89 wew. 112
Adres do korespondencji:
Studia Podyplomowe Liderów Oświaty
Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej
ul. Noakowskiego 10/1
00-666 Warszawa