Studia Podyplomowe Liderów Oświaty

Udostępnij strone

Program

Program studiów obejmuje 320 godzin dydaktycznych realizowanych przez trzy semestry w trybie mieszanym (blended-learning).

Ramowy program Studiów*:

1. Nauczanie i  uczenie się

Pogłębienie wiedzy na temat uczenia się uczniów:

  • uczenie się z perspektywy psychologii poznawczej, model bankowy i model luki kompetencyjnej, rola nauczyciela w procesie uczenia się, warunki umożliwiające uczenie się w sytuacji kryzysowej, motywacja do uczenia się;
  • spojrzenie na szkołę przez pryzmat kompetencji, sposoby rozwijania wybranych kompetencji;
  • identyfikacja czynników wpływających na uczenie się uczniów z wykorzystaniem wniosków z badań Johna Hattiego, doświadczeń programu SUS i własnych doświadczeń słuchaczy;
  • koncepcja oceniania kształtującego i strategie wzmacniania samosterowności uczniów,
  • koncepcja zadania edukacyjnego, cechy dobrego zadania edukacyjnego i proces ich tworzenia,
  • znaczenie relacji pomiędzy uczniem i nauczycielem, sposoby budowania empatycznej i wspierającej relacji w klasie szkolnej,
  • znaczenie informacji zwrotnej w procesie uczenia się oraz wpływ oceniania stopniami na proces uczenia się,
  • metody stawiające ucznia w centrum (w kształceniu stacjonarnym i zdalnym).

 

2. Przywództwo edukacyjne

Przywództwo edukacyjne, zarządzanie szkołą ze szczególnym uwzględnieniem pracy szkoły w sytuacji kryzysowej:

  • przywództwo edukacyjne, określenie przez dyrektora własnego miejsca w radzie pedagogicznej,
  • różne style przywództwa; rozpoznanie własnego stylu przywództwa, określenie jego zalet i wad,
  • odporność szkoły na kryzysy, przywództwo dyrektora w czasie kryzysu,
  • wprowadzanie lub wzmacnianie w szkole „przywództwa rozproszonego”, wykorzystanie w zarządzaniu koncepcji nauczycieli liderów nauczania,
  • informacja zwrotna jako narzędzie pracy dyrektora i inne sposoby wspierania nauczycieli,
  • zarządzanie czasem w pracy dyrektora,
  • kultura organizacyjna kształtująca odporność instytucji,
  • przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu nauczycieli, znaczenie motywacji wewnętrznej, budowanie poczucia sensu własnej pracy.

 

3. Doskonalenie nauczania – inicjatywa zmiany

Wprowadzenie zmian:

  • zarządzanie zmianą, wybrane teorie i zasady zarządzania procesem zmiany, włączanie innych w proces zmiany, przykłady;
  • włączenie społeczności szkolnej w rozmowę na temat poprawiania nauczania i uczenia (metoda „profil szkoły”);
  • budowanie w szkole wspólnoty nauczających z wykorzystaniem praktyk profesjonalnej współpracy nauczycieli (spacer edukacyjny, obserwacja koleżeńska, lekcje pokazowe, widoczne nauczanie i uczenie się);
  • sprawczość zbiorowa nauczycieli jako najsilniejszy czynnik wpływający na sukcesy uczniów w uczeniu się;
  • wybór, planowanie i przeprowadzenie zmiany służącej poprawie nauczania i uczenia się uczniów.

 

 

*Program może ulec niewielkim zmianom.

Zasady realizacji studiów

Zasady realizacji studiów:

Słuchacze:

  • uczestniczą w ośmiu zjazdach stacjonarnych: czterech w siedzibie Uniwersytetu Civitas w Warszawie oraz czterech w ośrodku szkoleniowym w pobliżu Warszawy, podczas których biorą udział w wykładach i warsztatach oraz korzystają z materiałów przygotowanych przez ekspertów edukacyjnych;
  • biorą udział w kursie internetowym oraz spotkaniach on-line w małej grupie seminaryjnej
  • o odbędą wizytę koleżeńską w szkole innego słuchacza studiów,
  • o przeprowadzą zmianę w szkole z intencją poprawy uczenia się uczniów.

 

Forma zaliczenia studiów podyplomowych

Warunkiem uzyskania świadectwa ukończenia studiów podyplomowych jest:

  • zaliczenie przedmiotów objętych programem studiów,
  • aktywny udział w zjazdach, spotkaniach warsztatowych oraz spotkaniach on-line,
  • przygotowanie i przedstawienie w grupie koleżeńskiej prezentacji inicjatywy zmiany poprawiającej uczenie się uczniów (równoważnik pracy dyplomowej).

Absolwent studiów podyplomowych uzyskuje świadectwo ukończenia studiów podyplomowych wydane przez Uniwersytet Civitas.

Harmonogram

Czas trwania:
3 semestry

Terminy zjazdów w edycji 2026/2027*:

6-8 marca 2026 − I zjazd | ośrodek szkoleniowy w okolicach Warszawy

18-19 kwietnia 2026 – II zjazd | Uniwersytet Civitas

12-14 czerwca 2026 – III zjazd | ośrodek szkoleniowy w okolicach Warszawy

9-11 października 2026 – IV zjazd | ośrodek szkoleniowy w okolicach Warszawy

listopad 2026 – V zjazd | Uniwersytet Civitas

styczeń 2027 – VI zjazd | Uniwersytet Civitas

kwiecień 2027 – VII zjazd | Uniwersytet Civitas

11-12 czerwca 2027 – VIII zjazd | ośrodek szkoleniowy w okolicach Warszawy

*Harmonogram może ulec niewielkim zmianom.

 

Godziny zajęć:
O godzinach zajęć, które będą się różnić w zależności od długości i miejsca zjazdu, słuchacze będą informowani z odpowiednim wyprzedzeniem.

Kontakt

Kierowniczka SPLO – Anna Dojer
e-mail: anna.dojer@ceo.org.pl
https://sus.ceo.org.pl/dzialania/studia-podyplomowe-liderow-oswiaty/
tel.: 789 845 125 lub (22) 622 00 89 wew. 112

Adres do korespondencji:
Studia Podyplomowe Liderów Oświaty
Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej
ul. Noakowskiego 10/1
00-666 Warszawa

Kontakt

Biuro Rekrutacji Uniwersytetu Civitas

+48 503 442 487
pok. 1251, Pałac Kultury i Nauki, 12 p. pl. Defilad 1, 00-901 Warszawa